”Kun katsomme eteemme, emme näe
sitä, mikä on takanamme. Olemme täällä sillä ehdolla, että
luovumme tuonpuoleisesta: raja pitää meitä otteessaan, se
pidättelee meitä ja työntää meitä kohti sitä, mitä olemme, ja
tekee meistä poiskääntyneitä olentoja.”
Maurice Blanchot
Toiselle puolelle pääseminen
vapauttaisi meidät rajattomaan tilaan, jossa me näkisimme sekä
eteen että taaksepäin. Jotenkin näin juoksee Blanchotin ajatus –
myönnän että oikaisin kaikki mutkat. Emme ehkä näe sitä mikä
on edessämme, mutta emme me näe sitäkään mikä on takana. Me
kuvittelemme sen ja teemme siitä historiaa – valehtelemme silmät
päistämme. Me olemme muualla kuin siellä missä olemme –
representaatiomme on lumonnut meidät. ”Tietoisuuden ansiosta
vapaudumme siitä, mikä on läsnä, mutta jäämme esityksen
vangeiksi.”
Toinen puoli on siellä mistä me
olemme kääntyneet pois – tai mistä meidät on käännytetty
pois. ”...jo pienen lapsen / käännämme katselemaan taaksepäin,
/ ei avoimeen...(...) Tuhansin silmin katsoo eläimet / avoimeen.
Meillä vain on silmät / kuin nurin päin...”, kirjoittaa Rilke.
Tässä täytyy olla runoilijan vapautta, miten me voisimme tietää
mihin eläinten silmät katsovat. Mutta runoilija jatkaa ja kääntää
meille avautuvan avaruudenkin nurin päin: ”Avoimella emme tarkoita
taivasta, ilmaa, avaruutta – jotka jäävät huomioijan objekteiksi
ja siten läpitunkemattomiksi.”
Caprin lomallaan
Rilke koki mystisen kokemuksen, jossa runoilijan sisäinen
subjektiivinen maailma karkasi lintujen huutojen mukana käsittämään
koko ulkoisen aistimaailman. Tuon kokemuksen (ja ehkä myös Lou
Salomén kanssa käytyjen keskustelujen) innoittamana Rilke
lanseerasi käsitteen ”maailman sisäavaruus”. Kaikki
ulkopuolinen konkreettisista objekteista abstrakteihin käsitteisiin
ja taideteosten sijaismaailmoista kaukaisempaankin maailmankaikkeuden
kolkkaan saakka on meidän yksityistä ja samalla myös
kollektiivista tietoisuuttamme, havainnonmuodostuksemme
sisäavaruutta. Rilken kokemuksessa on selvä yhteys Husserlin
”fenomenologisen reduktion” teoriaan, joka juuri noihin aikoihin
oli muotoutumisensa kynnyksellä. ”Ainoa avaruus, maailman
sisäavaruus, / lävistää kaikki olennot. Linnut lentävät hiljaa
/ lävitsemme. Voi minua joka tahdon kasvaa, / katson ulos, ja puu
kasvaakin minussa.” Ikään kuin tätä Rilken runoa kommentoiden
Merleau-Ponty huomauttaa: ”Me katsomme maailmaa mutta maailma
katsookin meitä.”
Me
voimme kuvitella ulkoavaruuden, samoin kuin taivaan ja taivaan oliot,
mutta me emme niitä näe ”rajoitettua elämää kohti
kääntyneessä” katseessamme. Tietoisuutemme ei ole kylliksi
sisäistä vapautuakseen objektien muodostamasta kahleesta. ”Huonoa
tietoisuutta kuten huonoa ulkopuoltakin hallitsevat objektit, huoli
tuloksista, omistushalu, meidät omistamiseen sitova ahneus,
turvallisuuden- ja vakaudentarve, taipumus varmistua tietämällä,
taipumus ymmärtää tavalla, josta tulee väistämättä taipumus
laskemiseen ja kaiken muuttamiseen laskelmiksi”, kirjoittaa
Blanchot, joka tässä ilmiselvästi viittaa Heideggerin
meditatiivisen ajattelun vastakohdaksi leimaamaan ”laskevaan
ajatteluun”. Laskeva ajattelu kaipaa mielipiteen kaltaista
todistusta kaikesta, vaikkapa olemassa olemisen varmuudesta.
"Filosofian
skandaali ei ole siinä, ettei todistusta vielä tähän mennessä
ole annettu, vaan siinä,
että sellaista todistusta aina vain odotetaan ja yritetään
saavuttaa."
(Heidegger)
Blanchot
kehottaa meitä kääntymään yhä enemmän pois – kun kerran
kääntymään on ryhdytty – sillä paluuta todellisuudeksi
kutsumaamme maailmaan ei ole. Rilken mukaan meidät on ”hylätty ja
jätetty suojattomina sydämen vuorille”, jossa suuren käännöksen
vaikutuksesta ”sisäinen ja ulkoinen kokoontuvat yhdeksi ainoaksi
jatkuvaksi avaruudeksi”. Päivänselvää on, että kysymys on
taiteesta, runoudesta – ja kaikesta sellaisesta taiteesta jossa
sisäisyyteen tunkeutuminen on mahdollista. Taiteen kautta koetussa
valaistumisessa (valaistuksi tulemisessa) me ”lähestymme
maallisessa olemassaolossa annettuja asioita riippumatta ajasta ja
tilasta” ja näemme ne uudelleen kirkkaammin ja selkeämmin.
”Kääntymys
ilmeneekin valtavana muodonmuuttumistyönä, jonka myötä asiat,
kaikki asiat, muuttavat muotoaan ja sisäistyvät tullen sisäisiksi
meille ja sisäisiksi omalle itselleen: se on muodonmuutos näkyvästä
näkymättömäksi ja näkymättömästä aina vain näkymättömämmäksi
tilassa, jossa valaisematta jääminen ei tarkoita yksinkertaista
privaatiota vaan pääsyä toiselle puolelle.” ”Jos kaiken
näkyvän on tultava näkymättömäksi ja jos päämääränä on
tällainen muodonmuutos, meidän osallisuutemme tähän
muodonmuutokseen on nähtävästi hyvin pinnallinen: muodonmuutos
toteutuu täydellisesti itsessään, koska kaikki on katoavaista
sillä, niin kuin Rilke sanoo samassa kirjeessä, katoavainen
vajoaa kaikkialla syvään olentoon.”
Näin kirjoittaa Blanchot ja lainaa jälleen Rilkeä: ”Minnekään
ei ole jäämistä. Ken sulkeutuu viipymisen tosiasiaan on jo
jähmettynyt.”
”Olemme
Näkymättömän mehiläisiä. Kokoamme silmittömästi näkyväisen
hunajaa kootaksemme sen Näkymättömän suureen kultakekoon.
Tehtävänämme on kyllästää henkemme tällä väliaikaisella ja
katoavaisella maalla niin syvästi, niin intohimoisesti ja
kärsivällisesti, että sen olemus saa meissä aikaan näkymättömän
ylösnousemuksen.” (Rilke)
Yksin
pois tämä vaeltaa, vuorille alkutuskan.
Ei
edes askel kajahda soinnuttomasta kohtalosta.
Vaan
jos nuo, loputtomasti kuolleet, vertauskuvan soisivat meille,
katso:
ehkä he näyttäisivät tyhjän pähkinäpensaan
riippuvat
norkot, tai kukaties
kevätsateen,
kuinka se vaipuu tummaan maahan. –
Ja
meidät, jotka uskomme onnen
nousevaksi,
valtaa liikutus,
tyrmistyttävä
melkein,
kun
jokin onnekas vajoaa.
Kymmenes elegia
Rainer
Maria Rilke (1923):
Duinon elegiat. Suom.
Aila Meriluoto (1974)
Maurice
Blanchot (1955): Kirjallinen
avaruus. Suom.
Susanna Lindberg (2003)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti