Mooses kulki sauvaansa nojaten yli erämaan ja suuntasi vuorelle,
joka savusi kuin uuni tiheään tulta sylkien. Kuva SJT.
Tämä teksti – lyhennettynä versiona – on ilmestynyt
kirja-arviona Ilkassa 19.12.1987. Thomas Mannin teos Päiden vaihdos
/ Laki (1987) on tänään ajankohtaisempi kuin koskaan,
kokonaisuudessaan hieno otos kirjailijan monimuotoisesta tuotannosta.
Vaikea ja vaikuttava kirja asioista, jotka me jo melkein olimme
unohtaneet. Kirjan lopussa on suomentajan Risto Kauton perusteelliset
esseet kummastakin pienoisromaanista.
Päiden
vaihdos
Koettelee verisyydessään kuulijan hengenvoimia vaativasti ja
jännittää hänen sielunsa aivan äärirajoille asti.
Thomas
Mannin 1940-luvun myöhäistuotantoon lukeutuvat kaksi
pienoisromaania Päiden vaihdos ja Laki ovat vihdoinkin
ilmestyneet suomeksi. Teosten rekvisiitassa välähtelevät Mannille
tutut teemat höystettyinä universaaleilla legendoilla ja myyteillä.
Yksilöllisen onnen tavoittelun taustalla meiskaavat nietzscheläiset
ja freudilaiset takapirut. ”Kaipuumme on rajaton, sen täyttyminen
karun rajallista.”
Päiden
vaihdoksen oudossa kolmiodraamassa toteutuvat jumalien
myötävaikutuksella ankarat moraliteetit. Mann asettaa kolme
onnetonta ihmistä jatkuvasti patoutuvien ristiriitaisten halujen,
lihallisen hekuman ja kunniakkaan kieltäymyksen oravanpyörään.
Viattomimmatkin ovat siinä kyydissä alamittaisia, loputtomaan
kärsimykseen ja ainaiseen suuremman täyttymyksen kaipuuseen
tuomittuja. Toisaalta kieltäymys ja askeesikaan ei tässä
legendassa lupaa rauhaa kiusauksilta, sillä sekin on kuin taistelua
käärmeen kanssa, ”jolle kasvaa kaksi päätä tilalle kun yhden
hakkaa poikki".
Koska
asetelma yksi nainen ja kaksi miestä (tosin päiden vaihtumisen
jälkeen vaikeasti yksilöitävät ) on käytännön ja moraalin
vastainen, yhteisön paineesta syntyvä identiteettikriisi on valmis.
Se vaatii kunnian säilyttämiseksi selkeitä ja julmia ratkaisuja:
miehet tappavat yhteisestä sopimuksesta toisensa ja nainen asettuu
leskiensä yhteiselle roviolle. Kolmikon yhteinen lapsi, likinäköinen
pojannapero tuikkaa pahnat palamaan. Lapsi perii maineen ja kunnian –
hän on vapaa.
Laki
Kauan eli Israel vailla oikeaa Jumalaa,
vailla pappien opetusta ja vailla lakia.
2. Aik. 15:3
Toinen
pienimuotoinen teos Laki on perusteellinen selvitys siitä,
miten valittu kansa saa alkunsa Mooseksen ankarassa komennossa.
Mooses on reaalipoliitikko, joka luo historiaa. Hän panee kansansa –
tuon rupusakin – vastakkain toinen toistaan tiukemman lain kanssa
ja vaatii ehdotonta kuuliaisuutta. Laki on tarina uskonnon
synnystä, mutta se on myös tarina angstin ja syyllisyydentunnon
synnystä.
Mannin
Mooses on päällepäsmäri, kovin ottein hän muovaa primitiivisestä
roskaväestä valittua kansaa. Mann vertaa häntä taiteilijaneroon,
joka veistää laintaulut – eikä vain kerran vaan kahteen kertaan.
Mutta hänen nerokkain ja pirullisin keksintönsä on näkymätön
jumala, joka on kaikkialla ja ei missään. Näkymättömän Jumala
osoittautuu ylivertaiseksi jumalien joukossa. Kansa kapinoi, mutta
taipuu viimein hirmuista kostoa peläten.
Hän louhi heitä taltallaan niin että palaset lentelivät, voisi
sanoa kirjaimellisestikin, sillä ne rangaistukset joita hän määräsi
rajoitusaitojen pahimmista ylityksistä eivät olleet pilantekoa –
hänen kieltojensa taustalla häilyi nuori Joosua murhaenkeleineen.
Läntisten
uskontokuntien ja lahkojen (poliittiset lahkot mukaan lukien)
öykkäröinti ja pakkomielteinen halu saattaa kaikki maailman
ihmiset rakentamansa maanpäällisen helvetin kansalaisiksi on
Mooseksen perua. Sulautuminen sellaiseen yhteisöön ja sellaiseen
kansaan mahdollistaa millaiset hirmuteot hyvänsä. Historia on
osoittanut, että jokaiselle aikakaudelle on ilmaantuneet omat
mooseksensa. Minä ”olen se joka minä olen”, sanoo Mooses.
Ehkä
pieni toivon kipinä on kuitenkin virinnyt. Paolo Virnon mukaan
olemme siirtymässä kansan aikakaudesta väen kauteen. Kansalla on
sisäisenä kokemuksena yksi minuus, kun taas väelle ei ole minuutta
lainkaan. Väki on epämääräinen ja epäyhtenäinen joukko ”keitä
tahansa mistä tahansa”. Kansa seuraa pillipiiparia – kuten tässä
tapauksessa Moosesta – mutta väki ei sokeasti tottele mitään
eikä ketään. ”Kansa on olemassa, emme me”, huudahti
hurmioitunut Mihail Bakunin.
Myös
C. G. Jung on todennut minuuden käsitteen olleen varhaisina aikoina
osa ”ryhmän moninaisuuden tiedostamatonta identiteettiä”, kuten
Risto Kautto esseessään kirjoittaa. ”Mooses on kansalleen
samastunut, identifioitunut, Jahveen, jyrisevään isään –
Mooseksen omaan ideaan ja rooliin.” Ryhmän paineessa yksilö
menettää oman tahtonsa ryhmälle, ja on näin valmis millaisiin
terroritekoihin tahansa.
Mooseksen riesakseen saama sekalainen väki söi mitä sattui, paskoi
mihin sattui ja nai miten sattui. Se oli samanlaista sakkia kuin
”väki” on ollut historian hämärästä nykypäivään – ja on
edelleenkin. Kansan jalostuksen ja ”sapiskan antamisen” Mooses
aloittaa perustekijöistä, mistäpä muustakaan. ”Toistaiseksi he
olivat pelkkää roskajoukkoa, mikä ilmeni siinäkin, että he
leirialueella tyhjensivät ruumiinsa mihin sattui”, tuumii Mooses
kulkiessaan leirikylässä ”isorystysiä nyrkkejään heristellen”.
Mannin teksti on viiltävää ja tarkkanäköistä.
Sinulla pitää oleman leirin ulkopuolella paikka, jonne käyt
hädän tullen, ymmärsitkös? Ja sinulla pitää olla mukanasi pikku
lapio, jolla kaivat ennen kuin kyykistyt, ja kun olet istunut, on
kaavittava päälle, sillä Herra, sinun Jumalasi, kuljeskelee
leirissäsi jonka sen tähden tulee olla pyhitetty, nimittäin
siisti, että Hän ei joudu pitämän nenästään kiinni ja
kääntymään sinusta poispäin. Sillä pyhyys aloitetaan
siisteydestä ja eikö sellainen puhtaus karkeasti ottaen olekin
kaiken puhtauden yksinkertaisen selvä lähtökohta. Ymmärsitkös,
Ahlman, tai sinä vaimo, Naemi? Ellei teillä jokaisella ole
seuraavalla kerralla pikku lapiota tulevat murhaenkelit teitä
tervehtämään.
Lisäksi tuli noudattaa siisteyttä ja puhtautta kylpemällä
virtaavassa vedessä. ”Vaan jos kuvittelet, että roskaisuus on
terveellisempää kuin siistitapaisuus, olet pölkkypää ja sinut
pitää tapettaman keltataudilla, visvasyylillä eli Egyptin
rakkularauhastaudilla.” Myös ruokavalioon Mooses puuttuu
ankarasti, sallittujen ja kiellettyjen syötävien eläinten listat
ovat pitkät. Monelta harmilta olisimme säästyneet, jos Mooses
olisi kieltänyt lihansyönnin kokonaan.
Mutta noissa erämaaolosuhteissa se olisi ollut ilmeisen mahdotonta,
vaikka taivaalta mannaa satoikin tiukan paikan tullen.
Sanotte tähän kaikki aamenen!
Ja kaikki kansa sanoi Aamen.
Thomas
Mann: Päiden vaihdos / Laki, suom. Risto Kautto, WSOY 1987.
Risto
Kautto: Uskonnon synty, Parnasso 5/1983.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti