Tuntematon valtion edustaja jakamassa pitkää apurahaa
taiteilijalle. Kuva SJT 2001.
Tässä
jutussa ei käsitellä niitä taiteentekijöitä, jotka jonkin muun
ammatin ohessa hakevat taiteesta ylimääräistä statusta elämäänsä.
Heille satunnaiset apurahat ovat silkkaa ylellisyyttä, jolla voi
toteuttaa ikimuistoisen projektin. Vakuuttavasti he todistavat, että
”taiteen tekeminen on ihan tavallista työtä”.
”Ei
ole”, vastaa Antti Nylén kirjassaan Häviö (2018), jossa
kirjailija rohkeasti avaa apurahataiteilijan tuntoja. Nylén nostaa
esiin nuo piruparat, joiden kohtalona ja ammattina on elää ja
kuolla taiteensa kanssa. He ovat myös ammattilaisia
apurahanhakijoina. Heille pitkät apurahat takaavat taiteen ja
toimeentulon, sillä ani harva – jos kukaan – taiteilija elää
teostensa myynnillä.
Apurahataiteilija
poikkeaa kadunkulmassa kerjuukupin kanssa istuvasta kollegastaan vain
siinä, että hän kulkee käsi ojossa vallan saleissa. Hän on alati
valmis kirjoittamaan apurahalautakunnille osoitettuihin
kerjuupapereihin kuvauksen menestyneestä, omaperäisestä ja
merkittävästä taiteilijasta, jolla on vaikuttava CV. Sen sijaan,
että hänet heitettäisiin tyrmään, häntä taputetaan olkapäälle
ja kannustetaan jatkamaan epätoivoista tehtäväänsä.
Apurahataiteilijalla
on notkea niska, hän kumartaa ja pokkaa. Hän on valmis pitämään
jakotilaisuudessa kiitospuheen, ja valmis kiittämään kaverinkin
puolesta. Hän asettuu nöyrästi kuvattavaksi teoksensa viereen. Hän
aina valmis esiintymään asiatuntijana sellaisessakin asiassa, mistä
hän ei tiedä mitään. Palkkiota hänelle ei makseta – hänhän
saa hyvää tekevää näkyvyyttä.
Pitkän
apurahan jälkeen taiteilijan ”työn” laatu lopultakin paljastuu,
kun toimeentulo loppuu kuin seinään. Nykyään hyvällä lykyllä
saattaa toimeentulotukea ehkä saadakin, mutta muutamia vuosia sitten
sellaisen haikaileminen sai Kelan virkailijan vain kuivasti
naurahtamaan. Taiteilijahan työllistyy omassa työssään. Eiköhän
kannattaisi vaihtaa ammattia, neuvoo verovirkailijakin.
Taiteilijan
ammattia ei voi valita, se on kohtalo. Mutta apurahataiteilijan osan
voi valita, ryhtyykö siihen vai ei – kun sille tielle on lähtenyt,
paluuta ei ole.
Lopullinen
valtion kosto ja rangaistus tulee viimeistään taiteilijaeläkkeen
muodossa tai on tulematta. Apurahan kohdalla taiteilija voi vielä
kuvitella, että on saanut ansionsa mukaan. Mutta taiteilijaeläkkeen
jaossa ei kohtuus ja tasapuolisuus merkitse mitään, semminkin kun
asiaan vaikuttavat myös politiikka ja ”pärstäkerroin”.
Usein
kostonruoskaa päätöksiä tekevässä toimikunnassa heiluttaa
taiteilijatoveri. Tämä kaikki kertoo enemmänkin pimeästä
keskiajasta kuin sivistysvaltiosta. Ilman taidetta ei olisi
ihmisarvoista elämää. Se kyllä myönnetään – ainakin
juhlapuheissa – mutta todellisuudessa puheet ja taiteilijoiden
kohtelu eivät kohtaa – niiden väillä on yhä ammottava kuilu.
Ilmestynyt
kolumnina 14.3.2019 Ilkassa ja Pohjalaisessa.
Lisähuomioita:
Poliitikot
yksi toisensa jälkeen ovat luvanneet panna taiteilijoiden asiat
kuntoon. Mutta eihän siitä mitään tule. Ei edes 1990-luvun alun laman
aikaan tapahtunutta taiteilijaeläkkeiden alasajoa ole –
lupauksista huolimatta – kyetty korjaamaan. Nykyään eläkkeitä
ei riitä edes kaikille valtion pitkät apurahat saaneille
taiteilijoille. Mikä on todella kummallista ja ristiriitaista.
Yksi
outo syy asioiden nykyiseen tilaan on apurahojen ja
taiteilijaeläkkeiden nostattama kateus –näin kuulee usein
väitettävän. Joten varsinkin eläkkeitä on jaettu hiljaa
hyssytellen ikään kuin niitä ei olisikaan. Eläkkeen eteen on
lisätty vielä määre ”ylimääräinen” kusetuksen lopulliseksi
varmistukseksi. Mutta kuten Nylén tekstissään huomauttaa, kateus
on täysin turhaa, sillä tavallinen tallaaja ei kestäisi puolta
päivää apurahataiteilijan elämää.
Ainoa
vastaus tähän häikäilemättömään ja kohtuuttomaan kohteluun
on: ”Näin tehdään, koska voidaan.” Se kuulostaa aivan
mummonpotkijoiden logiikalta. Viimeistään eläkeiässä
taiteilijasta tulee valtion vihollinen, siitä huolimatta saako hän
valtion taiteilijaeläkkeen vai ei. Kosto elää!
Valtio
jakaa avokätisesti varoja kulttuurille, jotta se hyväksyisi
orjuutensa; tällä tavoin kulttuurin saavutukset taipuvat haluttuun
suuntaan, ja näin saadaan hyödyllisiä palvelijoita.
– Giorgio
Colli
Apurahojen jakelu perustuu
asiantuntijoiden vapaaseen harkintaan, joka eroaa mielivallasta vain
retorisesti, sillä päätöksiä ei perustella.
– Antti
Nylén
Lisälukemista:
Antti
Nylén: Häviö, Kosmos 2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti