Ikkuna
korkealla talon päädyssä valaisee ”hyödytöntä huonetta”,
jonne ei ole lainkaan
sisäänkäyntiä. Kuva SJT.
Hän
ken jaksaa arjessa, jaksaa helvetissäkin.
Mitä
tapahtuu, kun mitään ei tapahdu
Muutin
tähän omituiseen
taloon
syksyllä 1995. Kaikenlaiset tilat kellarin perimmäisestä loukosta
viimeiseen vinttikammioon
johdattivat
vähitellen
luovan
tekemisen
ja
olemisen ytimeen.
Ulkoa
päin taloa tarkastellessani huomasin
korkealla
talon pihan puoleisessa päädyssä kummallisen
ikkunan.
Sen takana
täytyi olla jokin tila. Mutta
turhaan koputtelin seiniä, talon
sisäpuolelta salaperäiseen huoneeseen ei ollut minkäänlaista
pääsyä. En
keksinyt
mitään järkevää syytä
tai selitystä
tuolle
”hyödyttömälle
huoneelle”. Päätin
kuitenkin hankkia pitkät tikkaat ja kurkata jonakin
erityisenä päivänä ikkunasta
sisään.
Törmäsin
Georges Perecin kirjaan Tiloja
/ Avaruuksia (2002)
vasta viime vuoden lopulla, vaikka kirja on alkujaan ilmestynyt jo
1974. Perec kirjoittaa, että hänen ajatuksissaan
on usein ollut huoneisto, jossa olisi yksi täysin ”hyödytön
huone”. Ei siis mikään ylijäämä komero, käytävän mutka tai
varaston hylkytila, vaan tieten tahtoen hyödytön tila, ”jota ei
voisi käyttää mihinkään eikä muuttaa miksikään”.
Yrityksistään huolimatta kirjoittaja ei ole onnistunut saamaan
ajatuksiinsa toimivaa
mielikuvaa ei-minkään tilasta – huoneesta vailla ominaisuuksia.
”On kuin jopa kieli olisi kykenemätön kuvaamaan tätä ei-mitään,
tätä tyhjyyttä, kuin voisimme puhua pelkästään siitä mikä on
täyttä, hyödyllistä ja funktionaalista.”
Tila
ilman mitään erityistä tarkoitusta tuntuu olevan vastoin tilan
ideaa ja kokemusta. Mihinkään kelpaamaton tila ei tunnu olevan tila
lainkaan – ei edes ajatuksen tasolla. Perec vertaa sitä kykyyn
ajatella ei-mitään. ”Miten ajatella ei-mitään ilman että
automaattisesti sijoittaa jotain tämän ei-minkään ympärille,
jotain joka tekee siitä reiän, jota sitten rupeaa heti täyttämään
jollain, käytännöllä, funktiolla, päämäärällä,
näkemyksellä, tarpeella, puutteella, ylijäämällä… ?”
Jotta
ylipäätään olisi mitään kirjoitettavaa, on syytä seurata tuota
Perecin puutteen ja ylijäämän teemaa. Aina on jotakin ylijäämää,
jolla täyttää tilaa, jotain mitä mikään puute ei ole
ennakoinut. Vielä siinäkin vaiheessa kun joutuu kysymään: ”mitä
tapahtuu silloin, kun mitään ei tapahdu”. Onko jäänöksellisyys
pelkkää kieleen jäänyttä vajavaisuutta, kysyy Mikko Mankinen
artikkelissaan Miksi
joka päivä ei tapahdu mitään?
(niin&näin 3/2018). ”Millä perustein tapahtuminen ylisummaan
muka on välttämättä aina jonkin tapahtumista?”
Faktuaaliset
tapahtumat
Tilat
ovat jo itsessään tapahtumia, vaikkakin ne saattavat tapahtua niin
hitaasti – kuin kivet – että niiden tapahtuminen jää
ihmishavainnon tavoittamattomiin. Kautta aikain nuoriso ja muut
höyrypäät ovat alati vaatineet elinympäristöltä
maksimaalista
tapahtumista. ”Täällä ei tapahdu mitään”, kuuluu ankara
tuomio. Tapahtumista lähdetään etsimään yleensä kaupunkien
väkijoukoista – mitä suurempi kaupunki sen sähäkämmät
tapahtumat. Näin oletetaan.
Kuinka
väärässä he ovatkaan, sillä ihmisten järjestämät tai
aiheuttamat tapahtumat eivät faktuaalisesti ole tapahtumia lainkaan.
Todellinen tapahtumisien
tarkkailija
karttaa ”ylivirittäytymisen” vaaroja ja hakeutuu metsän
siimekseen, pellon laidalle tai vaikkapa järven rannalle. Enempiä
harhapolkuja vältellen voisi todeta, että ihmisten jäljiltäkin
toki jää ylijäämää eli aitoa tapahtumista, kuten vaatteiden
kulumista, hiekan kantautumista sisätiloihin ja hilseen tippumista
olkapäille. Muistamme miten Francis Bacon keräsi pölyä suljettuna
olleesta huoneesta ja valmisti siitä harmaata maalia. Voiko sen
autenttisempaa tapahtumista ollakaan.
Näitä
tapahtumia ei löydy uutisista eikä lehtien palstoilta – niillä
ei media elämöi. Toisaalta jokapäiväisyyteen uponneiden lähes
olemattomien tapahtumien huomioiminen on vaikeaa. Havaitseminen jo
sinänsä vaatii jotakin erityistä tapahtumista tilassa ja
valaistuksessa. Perecille tämä kaikki on arkielämän
jäännöksellisyyttä:
”Se mitä tapahtuu joka päivä ja palaa joka päivä, banaali,
arkinen, ilmeinen, yleinen, tavallinen, infra-tavallinen, taustahäly,
totuttu, miten ottaa se huomioon, miten kuulustella sitä, miten
kuvata sitä?”
Tällaisten
mitättömien – vähäisyydessään järisyttävien – tapahtumien
kuvauksessa on syytä välttää kaikenlaisia ideologisia pyrkimyksiä
ja taiteellisia tehokeinoja. Perecin
ohjenuorana on kuvata
”jotenkin katsauksenomaisesti kaikki asiat joihin katseeni
pysähtyy”. Lopulta
siitä tulee tapa kirjata ylös kaikki, mihin maailmassa liehuva
havainto törmää ja tarttuu. Eikä
aikaakaan, kun huomaa puhuvansa
puulle pihassa ja haastattelevansa
keittiön
terävintä
veistä.
Arjen
helvetti
Yläpuolella
on se, mikä on katolla,
alapuolella
on se, mikä on lattialla,
takana
on se, mikä on ovensuussa:
kaikki
se, missä jokin on.
– Martin
Heidegger
On
vielä poikettava syrjäpolulle. Arkinen
arki
on ollut niin arkipäiväistä, että suomen kielessä ei ole edes
kunnollista sanaa sitä kuvaamaan, vaan ei ole englanniksikaan:
ordinary
or non-special days.
Jossain olen nähnyt uudissanan borinary
(boringly
ordinary).
Saa nauraa! Alkujaan lainasana ”arki” (argina,
argi)
on tarkoittanut hillitöntä säädyttömyyttä ja ihmisluonnon
ylittävää saatanallista menoa. Mikä on varsin kuvaavaa.
”Pyhäpäivinä pinnisteltiin kunnollisina ja arkisin päästettiin
piru
irti”, kuten Veijo Meri huomauttaa kirjassaan Sanojen
synty
(1982).
Myöhempinä
aikoina elämäntapakirjoittajat
ja muut sortin kelmit ovat kehränneet arjessa rypemisestä
todellisen ihmiselämän koetinkiven. Arjen sankarit jaksavat puurtaa
arjessa arkisia tekojaan. Hän
ken jaksaa arjessa, jaksaa helvetissäkin. Perec käyttää
arkipäiväisyyden projekteissaan ranskan kielen sanaa ”quotidien”.
Pahoin pelkään, että suomalaisesta näkökulmasta tarkastellen se
ei ole tarpeeksi arkinen. Ei lähimainkaan.
Kirjoitin
vuosituhannen vaihteessa runosarjan Tiloja
(2005). Se on siitä harvinainen tekstikooste, että kirjoitin sen
heti
tarkoituksella
runoiksi. Runojen teksti ei ole kovin runollista, paremminkin
objektiivisen kuvailevaa. Syytä en tuollaiseen fragmentaariseen
kielenkäyttöön silloin tiennyt. Nyt sen tietäisin – siis tätä
kirjoittaessani – vaan mitäpä
väliä sillä enää on. Tekstien
tilat
ovat
sattumanvaraisesti
muistista
putkahtaneita:
portaat, puisto, ranta, kappeli, halli, maisema, eriö ja lopuksi
tilojen tila: maailma.
Ehkä
joskus kuvittelin ”kirjoittamisen”
olevan
kommunikaatiota – kuten kielen helposti kuvittelisi olevan. Mutta
minkäänlaista
yhteyttä ei kirjoittamalla
– eikä muillakaan keinoin
– minnekään syntynyt. Sitä myöten olisi
saattanut
ajautua eräänlaiseen solipsismiin. Maailmassa on vain yksi
saavuttamaton
subjekti,
ja me vähäisemmät satelliittien kaltaiset tietoisuudet ajelehdimme
ties missä kaikenlaiset yhteydet poikki katkaistuina. Kaikki turhat
puuhastelumme
ovat silkkaa houretta. Mutta mielikuvitusta meillä arjen
sankareilla riittää.
Eriö
Ensin
sitä
ei juurikaan huomannut,
vetoa
kohti keskiön horisonttia, singulariteettia.
Vähitellen
se kiristyi kiristymistään,
kunnes
se veti tiukasti köydet natisten.
Eron
toi esille mykkä merkki; se kohosi
graafisen
tilan keskellä pyramidin kaltaisena,
salaisena
ja vaiteliaana kuin hauta, oikesis.
Sanat
tulivat horjuen kuin humalaiset,
mutta
se oli ainoa järkevä tapa täyttää
tyhjä
kuori, kaikki tyhjät kuoret.
Kun
”hän jätti huoneen, hän eksyi jo portaissa,
sen
sijaan että olisi liukunut pitkin kaidetta”
ja
juossut ovesta ulos tyhjään maailmaan.
– S. J. Tanninen (2005)
Ps.
Jos vinttihuoneeseen olisi ovi, se ei olisi ”hyödytön huone”.
Jotakin sinne olisi ilmestynyt kuin tyhjästä, vaikka kukaan ei
olisi siellä koskaan käynytkään.
Georges
Perec: Tiloja/Avaruuksia,
suom. Ville Keynäs, Loki-Kirjat 2002.
Mikko
Mankinen: Miksi
joka päivä ei tapahdu mitään?
(niin&näin 3/2018).
S.
J. Tanninen: Korpus/Tiloja,
NAB 2005.
Merikartta.
Lewis Carrol: The hunting of the snark, Chancellor Press 1993.
Kuvitusta
Georges
Perecin kirjaan Tiloja/Avaruuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti