Uusi konsepti
kuvataiteen lähestymiseen antaa mahdollisuuden mm. istahtaa kivelle
(kuin kalliolle ikään) ja lukaista seinältä kuvitteellista
metahöpinää. Niin ja onhan siellä pari maalaustakin nurkassa,
mutta viis niistä. Serlachius-museot, Mänttä 2014. Kuva SJT.
Nykyisessä taideinstituutiossa kaikki työt on tehty
”marginaalin” kera, joka odottaa suuren kertomuksen
päällekirjoitusta tai kriittistä arviointia.
Victor Burgin (1986)
Suorastaan käsittämätöntä on, että Victor Burginin taideteorian
loppua käsittelevä teksti on kirjoitettu jo 1980-luvulla. Ajatus
taideteoksesta tyhjänä alustana – kirjoittamattomana ”tarinana”
– on outo ajatus yhä tänä päivänä. Vasta viime aikoina
erilaiset metatiedostot ovat ilmestyneet taideteosten oheen
sumentamaan katsojan taidekokemusta. Sittemmin kuvataidetta on
ryhdytty yhä lisääntyvässä määrin lähestymään erilaisten
oheistoimintojen kautta.
Perinteinen
näkökulma asetti kriitikon ja luovaan hiljaisuuteen vaipuneen
taiteilijan vastakkaisille puolille taidekenttää. Kriitikosta tuli
vaikenevan taiteilijan ja mykän taideteoksen ääni – tulkki
yleisön ja taiteen välillä. Sen sijaan taiteilija vaikeni loppuun
saakka, kävi miten kävi. Asetelma sinnittelee yhä
”taidetoimijoiden” mielissä – taiteilijan ei ole sopiva
puuttua edes omaa työtään koskevaan puheeseen.
Ajatus vaikenevasta
taiteilijasta ei ole pelkkä myytti. Burginin mukaan taiteilijan
”subjektiivinen paikka” on ”visuaalisen hiljaisuuden” ja
”transsendentaalisen hengen valtakunta”, mutta se on myös paikka
vaikenevana ”anelijana”, joka pelkää menettävänsä kaiken
lopunkin – jos ryhtyy kovin äänekkääksi.
Toisaalta taiteen
vähäpätöisiksi määritellyt asiat sanellaan ylhäältä päin –
ei siinä taiteilijoiden mielipiteet paljon paina.
Lehdistä olemme
lukeneet, että Seinäjoellakin testataan kuvataiteen uutta
”konseptia”. Keinoja on etsitty maailmalta, mistäpä
muualtakaan. On vähennetty näyttelyiden määrää radikaalisti ja
ryhdytty lähestymään taidetta työpajojen ja muiden
oheispuuhastelujen kautta. Taidenäyttelyiden tasoa ei uusi käytäntö
ole nostanut – päinvastoin.
Ainoa tie
kuvataiteen ymmärtämiseen on taideteoksen suora kokeminen – ja
parhaiten se tapahtuu hyvin tehtyjen ja monipuolisten näyttelyn
kontekstissa.
Seinäjoella
kuvataiteen tarjonta on niin ohutta, että vaihtuvien näyttelyiden
vähentämisessä ei ole mitään järkeä. Samalla vaarannetaan
taidehallin hyvä maine valtakunnallisestikin merkittävänä
näyttelypaikkana. Se oli kovan työn takana – kuten hyvin
muistamme – vaikea oli alkujaan tänne ”kuvataiteen mustaan
aukkoon” saada tasokkaita näyttelyitä.
Masentavin uutinen
on, että taidehallista / taidekeskuksesta ei voi enää edes hakea
näyttelypaikkaa. Entä mitä tapahtuu paikalliselle taiteelle ja
taidelahjoituksille, joita uuden ”museonomaisen konseptin”
yhteydessä ei edes mainita. Tarkoittaako se sitä, että paikallista
taidetta ei Seinäjoella ole esillä kuin satunnaisesti. Toisin olisi
laita oikeassa taidemuseokaupungissa.
Myös Vaasassa kokeiltiin
samankaltaista ”uutta konseptia”,
mutta taiteilijat nousivat vastustamaan taiteen
ja erityisesti paikallisen kuvataiteen
alasajoa. Nyttemmin siellä ollaan
palaamassa takaisin entiseen
toimivaan käytäntöön. Vaan täällä
lakeuksilla
taiteilijat vaikenevat yhä; he ovat hiljaa kuin kusi sukassa, kuten
suorapuheinen
karjalainen isoäitini
tapasi sanoa.
Ilmestynyt Ilkassa ja Pohjalaisessa kolumnina 24.10.2018.
Jatkojorinat:
Uutisissa kerrotaan
miten museot ja erityisesti taidemuseot ovat kasvattaneet suosiotaan
– niihin suorastaan jonotetaan. Siitä huolimatta Seinäjoella on
päädytty toteuttamaan sekalainen ”taidekeskus”, jonka
toimintasuunnitelmana on tuplata kävijämäärä ns. yleisötyöllä
ja erilaisilla oheistoiminnoilla. Epäilen suuresti – ei
taidekeskuksiin ole jonoja syntynyt.
Taidekritiikin
katoamisen myötä meille kuvataiteen kokijoille ja kuluttajille on
käynyt köpelösti. Me emme enää tiedä, mikä on hyvää taidetta
ja mikä huonoa. Me emme enää ylipäätään erota taideteosta
maailman muista tavaroista – meille kelpaa taiteeksi nykyään mikä
vaan tahansa turhake. Ainakin yksi hyvä puoli taidehallin paikan ja
konseptin vaihdossa on. Päästään eroon nykyisen taidehallin
sisäänkäyntiin maalatuista karmeista ”diskomaalauksista”,
jotka pilaavat idioottivarmankin hyväntuulen.
Kuvataiteen
kokemisympäristö on altistettu kaikenlaisille kotkotuksille –
taideteoksen äärellä puuhastellaan omia taidejuttuja,
askarrellaan, soitetaan, tanssitaan ja kerrotaan kummallisia
tarinoita. Tällainen omatoiminen touhukkuus ei tulisi minkään muun
taidelajin kohdalla kyseeseen. Että otettaisiin konserttiin mukaan
omat soittimet ja omat sävellykset tai tultaisiin teatteriin
näyttelijöiksi sonnustautuneina ja alettaisiin laukoa omia
repliikkejä. Mutta taidenäyttelyissä tällaista
poikkitaiteellisuutta pidetään suuressa arvossa ja tuetaan monin tavoin.
Ehkäpä aivan
turhaan syytin taiteilijoita vaiteliaiksi. Suurin syy vaikenemiseen
on aidon taidekeskustelun puute. Toki sitä aika ajoin kaipaillaan,
mutta nopeasti turhan värikäs keskustelu vaietaan pienten piirien
jupinaksi. Taiteen asiat päätetään – kuten niin monesti on
todettu – edelleenkin sanelupolitiikalla. Siihen eivät
taiteilijoiden kannanotot vaikuta. Ja tällainen yksittäinen
kirjoittelu ei tavoita yhtään ketään – se suhisee vain taivaan
tuulissa.
Sitä paitsi nykyään
– nykyään ja nykyään – keskustelu on käynyt mahdottomaksi.
Olemme juuttuneet niin syvälle mielipiteiden suohon, että mitään
yhteistä ymmärryksen pintaa ei löydy. Mielipiteiden vaihto ei ole
keskustelua – tapahtuipa se sitten yhdessä tai useammassa päässä.
Jos Husserl eläisi tänäisessä nykymaailmassa, hän joutuisi
perumaan intersubjektiivisuuden mahdollisuudenkin mahdottomana.
Tohkeissani
odottelen sitä luvattua taidenäyttelyä, jossa häiritseviä
taideteoksia ei ole enää lainkaan.
Ei tietenkään ole mitään syytä, miksi kriitikon pitäisi
tehdä taidetta, mutta yhtä vähän kriitikoiden on syytä jatkaa
valitustaan siitä, että ”meillä ei ole taidetta jota
tarvitsisimme”. Jokaisen tätä valitusta jatkavan kriitikon tulisi
joko tehdä jotain tai sitten pitää suunsa kiinni.
Victor Burgin
Victor Burgin:
Taideteorian loppu, suom. Janne Seppänen, Literos, 1989.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti