Viipurissa ei
linnaa karkuun pääse. Kuva SJT.
Näin Viipurin linnan ja entisellä Tuomiokirkon tontilla kohoavan
kellotornin, ja kaupunki alkoi kiehtoa historiasta kiinnostunutta
mieltäni. Viipurin hengettären siipi sipaisi minua, ja minusta tuli
hetkessä viipurilainen. Ja viipurilainen olen hautaan asti.
– Otto-Iivari Meurman (Karjalan Sanomat 1930)
Syksyinen aamu
avautuu sumuisena, mutta kirkastuu nopeasti lämpötilan noustessa
lähes kesäisiin lukemiin. Syksyn läsnäoloon ei vihjaa muu kuin
puinnin jäljiltä kuparinhohtoiset sänkipellot ja koivuihin
ilmestyneet kellervät lehtiryppäät. Ohi laukkaavassa
metsänhelmassa ei näy ainoatakaan sientä, vaikka jossakin siellä
puiden katveissa ne taatusti lymyävät.
Bussi kiitää
tasaisesti halki maiseman. Siellä täällä metsänlaidassa vilahtaa
asumus hoidettuine puutarhoineen ja pihaan pysäköityine autoineen.
Uutiset kertovat kiihtyvästä taajamiin muutosta, mutta ihmiset
aikovat edelleenkin asua myös täällä, missä ei kaupunkiasujan
mielestä ole mitään. Ainoat huomattavat tapahtumat ovat säätilan,
vuorokauden ja vuodenaikojen vaihtelut. Hyvässä lykyssä saattaa
lintuparvi lentää yli tai siili köhiä ruusupuskassa. Toisaalta
siinä on vaativallekin havainnoijalle ilmestymisiä yllin kyllin
Syksyn läsnäoloon
vihjaa vain puinnin jäljiltä kuparinhohtoiset sänkipellot. Kuva
SJT.
Mikä lie kylä jää
vauhdilla tienposkeen kuin keskeneräinen ajatus, jota ei ollut
tarkoituskaan saattaa tiedostuksen porteille. Huoltoaseman pihassa
jurottaa halkorekka sekä muutama tien ja ajan kuluttama henkilöauto.
Aamuvarhaisella keitetyn kahvin läpitunkevan kyllästyneisyyden
katkun voi haistaa bussin peräpenkille saakka.
Bussin lipuessa
rantakatua kohti Viipuria alkaa jännittää, millaiseen kaupunkiin
olen tulossa. Edellisestä käyntikerrasta on niin pitkä aika, ettei
sitä ole syytä enää muistella. Kaupungin ilme ja
ilmapiiri on kokonaan muuttunut. Yllätys on positiivinen, varsinkin
kun katuvasta näyttää tyystin hävinneen sortin rahanvaihtajat
ynnä muut katurosvot. Rakennuksia on korjattu hämmästyttävässä
määrin – ja rakennustelineistä päätellen korjataan yhä.
Pyöreän tornin
ja kauppahallin vaiheilla kauppa käy kuin siimaa. Kuva SJT.
Matkalukemiseksi
sattui Jukka Hankamäen Filosofia räjähti, tulevaisuus palaa
(2005). Oliko se sattuma vai johdatus, jää arvoitukseksi.
Anarkismin ehdottoman vapauden vaade on noussut jälleen
päivänvaloon, vaikka me ”kunnon ihmiset” työnnämme aina
lopulta päämme rajoitetun vapauden ansaan. Emme me vapautta halua
vaan mahdollisimman mukavan vankilan. Yhteiseksi koettu vapauden
maksiimi soi vain intersubjektiivisen kokemuksen sulosoinnuissa.
Päällisin puolin
Viipuri näyttää suomalaiselta kaupungilta, vaikkakin täällä
vallitsevaa atmosfääriä on turha Suomesta etsiä. Suomessa me
elämme hammasta purren sosiaalisen demokratian panttivankeina,
pakotettuina palvomaan pyhää ”Työtä”. Painostuskeinoina ovat
kaikki panoptikonin keinot: suostuttelu, uhkailu, kosto ja
rangaistus. Mutta millaisessa vankilassa täällä eletään, siitä
minulla ei ole aavistustakaan. Joka tapauksessa ympäristö on
siisti, päivä paistaa ja ihmiset vaikuttavat olevan tyytyväisiä
elämäänsä.
Linnan muurien
varjoissa keskiaika on yhä läsnä. Kuva SJT.
Hotellin aulassa
ihmiset jonottavat päästäkseen sisään ja jotkut jonottavat
päästäkseen ulos – ja jotkut jonottavat, että pääsisivät
jonottamaan. Matkan jälkeen unohtuu nopeasti kuinka paljon
matkustaminen pitää sisällään kaikenlaista junnaamista ja
vartomista. Ihmeellistä se on. Jos matkustavainen piruparka
muistaisi nuo epätoivon tunnit, ei hän kuunaan lähtisi milloinkaan
minnekään.
Hermoja kiristää
kun nuori nainen hotellin ”respassa” ottaa passini, katsoo sitä
ja rapisuttaa sitten tietokonetta, katsoo taas passia ja työntää
lopulta päänsä lähes tietokoneen ruudun sisään. Mitä ihmettä
sieltä nyt löytyi – taitaa olla Siperian reissu edessä. Yhtäkkiä
nainen kääntyy kohti, antaa huoneen avainkortin ja hymyilee kuin
aurinko: ”Tervetuloa hotelli Druzhbaan!” Hotellin virallinen
yönmusta kissa naukaisee myös hyväksyvästi.
Auringonlasku
Salakkalahdella. Kuva SJT.
Illalla kävellessäni
Salakkalahden rantakatua kohti niemen kärkeä – auringon tehdessä
laskua sokeritopan tavoin hohtavan linnantornin taakse – putosin
niiltä seisomiltani johonkin menneisyyden lumoon. Oudolta se tuntui,
sillä eihän minulla tässä kaupungissa mitään menneisyyttä
ollut. Isäni kävi täällä maalarinammattikoulua ja isoisäni kävi
täällä ilmeisesti muuten vaan – kuten minäkin nyt.
Yksi harvoista
isoisääni esittävistä valokuvista on otettu Viipurissa. Siinä
miehuutensa parhaassa kunnossa oleva mies kävelee kohti kameraa
liituraitapuvussa ja lierihattu rennosti päässä kallellaan.
Nuorukaisen mielikuvituksessa tuollainen suomalainen flanööri
– salaperäinen kaupungin kaduilla lorvehtija – näytti
kiehtovalta. Ehkäpä sellainen elämäntapa sotien välisessä
Viipurissa oli hyvinkin mahdollista – verrattiinhan kaupunkia jopa
Pariisiin.
Viipurilainen
raitiovaunu 1930-luvulta – nykyään ilman kiskoja. Kuva SJT.
Hämmästyttävän
vähän noista menneen Karjalan ajoista kotonani keskusteltiin –
mitäpä niistä päivänselvistä asioista. Valokuvien lisäksi ei
juuri mitään esineistöäkään sieltä ollut mukaan tullut. Isäni
ylpeys oli Viipurista ostetut villalangasta kudotut uimahousut, jotka
olivat kokeneet niin Laatokan rantoja kuin Terijoen hiekkasärkkiäkin
piiskaavat aallot – kotoisen Kiimajärven aalloista nyt
puhumattakaan.
Muistan kun eräänkin
kerran isäni ylvästeli upeissa siniraitaisissa uimahousuissaan
Pahajoen uimarannalla, jonne puoli kylää oli kerääntynyt
sunnuntain viettoon. Isäni sukelsi suin päin laiturilta jokeen ja
ponnahti sieltä ylös kuin salskea lohi. Paitsi että uimahousut
olivat livahtaneet joen pohjaan – se oli villaisten housujen
perusvika. Vaan ketäpä se häiritsi, hauskaahan se vain oli.
Viipurin
taidemuseo on kunnostettu entiseen loistoonsa. Kuva SJT.
Kellon lähestyessä
puolta yötä hotellin baari täyttyy alkoholia kittaavista
suomalaisista turisteista – halpaa on ja hauskaa on. Ehkä se on
historian rangaistus tai vain liian lähellä rajaa olevan kaupungin
kohtalo. Paikalliset asukkaat tuntuvat kestävän humalaisia
vieraitaan melko hyvin. Merirosvopäällikön näköinen baari-isäntä
puhuu jopa sujuvaa suomea. Myyntikojujen äärellä puhutun huonon
suomen lisäksi täällä ei juuri muuta kieltä kuule kuin venäjää.
Yllättäen pöytääni
könyää yksi virolainen, melkoisessa tuiskeessa hänkin. Hän on
asunut Viipurissa jo yli 20 vuotta. Hän haluaa tietää mielipiteeni
asiasta: ”Että onko siinä mitään järkeä?” En ryhdy asiaa
pohtimaan, vaan myönnän hänen olevan täysin järjissään.
Virolainen ryhtyy kertomaan, missä kaikissa paikoissa hän ehti olla
rakennustöissä ennen kuin tuli tänne rakennustöihin. Täällä
sitä siittää, hän sanoo, ”nimittäin rakennettavaa”.
Aamiainen on runsas
ja perin ”suomalainen”. Samassa pöydässä
istuvan rouvan yllättää joulutortun näköinen voitaikinapiiras.
Se näyttää siltä, että sen sisään olisi leivottu jonkin sortin
luumutäyte, mutta haukatessa sisältä paljastuukin suolainen ja
rasvainen nakki – siis eräänlaista venäläistä huumoria. Bussi
vartoo jo hotellin edessä, lopultakin pääsemme asiaan –
kaupunkikierrokselle.
Baudelairea ei ole
mainittu eikä yhtään
runoa kirjoitettu,
vaan ehkäpä hänen
varjonsa on häivähtänyt
Torkkeli Knuutinpojan
patsaan vaiheilla.
Tai ehkä tämä on niitä
matkoja, joista ei muista
milloin tultiin perille
ja milloin lähdettiin
pois vai lähdettiinkö
lainkaan.
– SJT (2018)
Jussi Mäntysen
”Hirvi” on yhä edelleenkin kuvatuin viipurilainen. Kuva SJT.
Hienosti kirjoitit, hyvin tiivistit, kiitos !
VastaaPoista