Vähitellen
tapahtumat ikkunassa hiipuvat keskiyön lähestyessä. Kuva SJT.
Kalpea kajo
taivaanrannassa
ennustaa epävakaista säätä.
Naapuri ilmestyy talonsa
ovelle ja huhuilee koiran pois
sateesta – vaimo jää yhä
seisomaan puutarhaan.
SJT(2016)
Tähän aikaan kesäillasta
valomyrsky on jo vaiennut ja vain puiden latvukset ja talojen päädyt
vastaavat viimeiseen kajeeseen. Istun työpöytäni ääressä ja
katselen ikkunasta avautuvaa näkymää ulos kadunristeykseen ja
talojen pihoihin. Ihan oikeita katuja nämä Hallilan kadut eivät
ole, vaan eräänlaisia talojen väleissä kulkevia teitä ilman
jalkakäytäviä ja katumerkintöjä. Kulkijoita on tänä iltana
tavallista enemmän johtuen Törnävän rokkijuhlista, vaikka
pääkulkuväylät sinne menevätkin muualta.
Tavallisina iltoina ohi
kulkee vain koirantaluttajia ja sauvakävelijöitä. Mutta nyt on
toisin. Ties minkä alan miehiä ovat nuokin mustiin pukeutuneet,
joilla on suipot ylöspäin sojottavat kannattomat kengät. He
joutuvat kävelemään hassusti takakenossa, ainoastaan ojennetussa
kädessä olevan kaljatölkin pitäessä tasapainoa yllä. Kuulemani
mukaan kaljatölkit pitää jättää festarialueen ulkopuolelle,
joten siellä tulee tasapainon kanssa ongelmia. Mutta mitäpä sitä
ei kuuliainen kanssakulkija tekisi kiltansa pukeutumiskoodin eteen.
Pystypäin askeltavan –
jo varttuneemman – herrasmiehen edellä kulkee vaimoihminen syvässä
kumarassa. Ilmeisesti hän on kadottanut kaikki illuusionsa
tulevaisuuden suhteen. Ehkäpä he noudattavat tiedostamattaan vanhaa
käytäntöä, jonka mukaan julkisella paikalla parisuhteessa elävien
on syytä pitää sopivaista välimatkaa. Jos minulla olisi vaimo,
hän kulkisi neljä ja puoli metriä edelläni. Se olisi kaikin
puolin sopivaa ja yleistä harmoniaa ylläpitävää. Karjalaisen
perinteen mukaan sanottaisiin, että siinä menee Tannitar ja hänen
siippansa.
Sitten tulee neljän
naisen ryhmä hyväntuulisia nuoria ihmisiä. Kolmella on jalassaan
liian piukat housut – siis hyvinvointiin nähden – ja yksi kulkee
paljain säärin. Hän toteaa juuri ikkunani alla lihoneensa
helvetisti. Toinen vastaa siihen, että tuollainen läski sinä olet
aina ollut. Vittu, mennään nyt vaan, kehottaa kolmas. Tunnelma on
korkealla, joten kovatkin puheet soljuvat hunajaisina korvissa.
Aamutunnelmissa saattaakin tulla jo nyrkistä.
Kipaisen keittiöstä
pullollisen viiniä ja panen soittimeen Sinatran ylistetyn levytyksen
Strangers in the night vuodelta
1966. Alku lupaa hyvää, ehdotonta alansa huippua on häikäisevän
häikäilemätön veto Summer wind.
Mutta loppua kohti meno hiipuu ja käy tasapaksuksi. Yritys ottaa
pisteet kotiin ajan hittipiisistä Downtown
ei onnistu ja lopun rymistelykään ei pelasta mitään. Se taika,
mikä löi ällikällä Bert
Kaempfertin elokuvasävelmän Strangers
in the night
täydellisessä valtauksessa, ei toistu enää. Mutta Summer
wind on ja pysyy.
Kesätuuli ilkikurinen
kahahti rantaruovikossa ja
lennätti hatun Anna-tädin päästä.
Nopeasti se sammui päivänpaisteen
laiskaan väreilyyn vartomaan
yrtintuoksuista
iltaa.
SJT
(2005)
Kaksi
samannäköistä nuorta naista – ehkä sisarukset – ohittaa jo
kolmannen kerran näköalaikkunani laajat puitteet. Mikä lie on
heidän ongelmansa. Sitten katuojan puskista putkahtavat
veteraanirokkarit, iskä ja äiskä täydellisessä rokkikunnossa,
katu ei ojineenkaan heille riitä. Tytöt jatkavat matkaa kiivaasti
marssien. Vanhemmat jäävät huitomaan pihatantereelle. He eivät
voi nähdä minua, sillä istun sälekaihtimen takana talon
hämäryydessä. Tytöt tulevat taas takaisin ja seisovat vierekkäin
kuin myrskynmerkit. Mitään ei ole tehtävissä. Toivon, että
tytöillä olisi voimaa ylittää vanhempiensa aiheuttama piina.
Eva
Dahlgren on moniaitten hiljaisuuden vuosien jälkeen julkaissut uutta
musiikkia. Lainasin levyn kirjastosta. Tutun kumeana salaperäisyyttä
tavoitellen kaikuvat nämä uudetkin tuotokset. Taitavaa
tunnelmointia, mutta ei varsinaisesti mielimusiikkiani. En kai osaisi
sellaista nimetäkään. Lapsuudessani yksi suurista suosikeistani
oli Albert Ketèlbeyn Bells
across the meadows
(1921) – yhä yritän maalauksissani vangita sen apokalyptista
luonnontunnelmaa. Dahlgrenin Hör
vargarna nostattaa
kuin nostattaakin karvat pystyyn, siinä on outoa lumoa ja vahvaa
tulkintaa. Levykansitaiteilijat saavat jälleen kerran hävetä
suttuisia kuviaan ja mautonta tekotaiteellisuuttaan.
Kaksi
vanhempaa rouvaa pysähtyy kaivamaan laukuistaan kertakäyttöiset
sadetakit. Mutta eivät ehdi pukea niitä ylleen, kun sade putoaa jo
taivaan täydeltä. Rouvat tuskin ovat menossa rokkijuhlille, ehkä
he paossa unettomuutta tai muuten vain tutkailemassa kesäyön
valaistusta. Vähitellen tapahtumat ikkunassa hiipuvat keskiyön
lähestyessä. Viinipullo on tyhjä ja viimeinenkin tofunakki on
syötynä. Törnävän suunnalta kuuluu kolkko kumu ja rummun jytke –
ehkä siellä on jokin kahakka käynnissä.
Turhaan
odotin sitä päivää,
että
naapurin koira paskoisi
pihanurmikolleni
häpeänpuna
karvaisilla
poskillaan.
Haukahtaen
se jälleen kerran
ampaisee
matkaansa riuhtaisten
mukaansa
myös narunpäässä
moinaan
viheltelevän naapurin.
SJT, Koiruuksia
(2016)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti