Löytyykö kodittomaksi
jääneelle Seinäjoen Taiteilijaseuran kokoelmalle sijoituspaikka
jostakin toisesta, vieraasta kaupungista. Kuva SJT.
Elämme suuren
tuohtumuksen aikaa, mielipiteet mediassa ja ”somessa” lipsahtavat
tuon tuosta vihapuheen puolelle. Kaikkein tuohtuneimmat ovat
sortuneet jopa ilkitöihin. Tuohtumusta herättävät erityisesti
maahanmuuttajat, pakolaiset ja politiikka. Vaan taide ei enää
ärtymystä aiheuta. Vielä 1960- ja 1970-luvuilla kuvataidekin
nostatti mielipiteitä ja ankaraa kiukkuakin. Varsinkin Ars-näyttelyt
kiristivät hermoja – jopa niiden keskuudessa jotka eivät
näyttelyissä käyneetkään. Ei ollut harvinaista, että
raivostunut katsoja kävi taideteoksen kimppuun spraymaalein, puukoin
ja puntarein. Onko taide nössöytynyt vai onko taideyleisö jo
kaikkeen tyrtynyt?
Kuvataide ei ole teräänsä
menettänyt, eikä yleisökään ole ”näkemättömäksi”
muuttunut. Syy näyttelyiden heikkoon tasoon ja yleisökatoon löytyy
”näkemättömistä” näyttelyiden järjestäjistä ja
moninaisista taidekenttään sorkkansa työntäneistä vaikuttajista.
Kauhistellaan määrärahojen puutetta – toki syystäkin – ja
toistellaan mantraa ”uusien yleisöjen etsinnän” tärkeydestä.
Kuvitellaan, että helppo läpiselitetty taide houkuttelee ”helppoa
yleisöä”. Modernin taiteen museo Kiasma aloittikin remontin
jälkeisen kautensa muka räväkästi 1970-luvun kohuvalokuvaaja
Robert Mapplethorpin näyttelyllä. Tylsää, tylsää – hohhoijaa!
Kuvataide on ajettu
vaivihkaa maanrakoon. Vaikka tutkimukset osoittavat, että vauraus ja
hyvinvointi on – tulevaisuudessakin – nimenomaan kulttuurin ja
taiteiden varassa. Niin huonoina kuin hyvinäkin aikoina me
tarvitsemme järisyttävää näkemyksellistä taidetta –
merkityksellisen taiteen myötä yleisökin palaa näyttelyihin.
Näkemään oppii vain hyvää taidetta katsomalla. Olemme
suunnanneet taitomme ja tarmomme välttämättömyyksien hoitoon.
Tieten tahtoen tuotamme byrokratiaa ja käytäntöjä, jotka luovat
yhä uusia välttämättömyyksiä. Samalla olemme kadottaneet
ihanteet hyvinvoinnista ja mielekkäästä elämästä. Juhlavat
puheet taiteiden ja taidekasvatuksen tärkeydestä kajahtelevat
onttouttaan.
Myös Seinäjoella osataan
iloita siitä, mitä ei ole. Kuten olemme lehdestä lukeneet (Ilkka
3.9.2015). Viime aikoina Seinäjoen päättäjät ja virkamiehet ovat
riemuinneet erityisesti siitä, että kaupungissa ei ole taidemuseota
– ”kiviriippahan se vain olisi”. Saman tien voisimme vapautua
kaikista muistakin kaupungin taidelaitoksista – noista
kiviriipoista – ja iloita täysin sydämin puutteen nautinnoista –
poissaolon estetiikasta. Kerran vuodessa voisimme järjestää
kaikista taiteista vapaan kaupungin riemujuhlan. Illalla emme
menisikään teatteriin, konserttiin tai taidenäyttelyyn, vaan
huutaisimme uudella jalkapallostadionilla kuin hullut!
Olemmeko me todella
tyytyväisiä taidemuseottomaan näkemättömyyden tilaamme, ja
olemmeko me varmoja, että tulevatkin sukupolvet ovat yhtä
näkemättömiä? Sekin on hyvä muistaa, että monet taiteilijat
(Mikola, Koivusalo, Niemi-Pynttäri, Kantokorpi, Olsson, Polari jne.)
ovat lahjoittaneet kaupungille teoksia siinä uskossa, että
Seinäjoelle saadaan taidemuseo.
Ilmestynyt kolumnina
Ilkassa 23.9.2015.
Lisähuomioita:
Puuttumatta mitenkään
Mapplethorpin valokuvien ilmenemisien tylsyysasteeseen tai näyttelynä
”helppoon nakkiin” totean vain yhden provokatiivisen seikan.
Perinteiseen paperin pinnalle tulostettuun valokuvaan museon seinät
eivät tuo mitään lisäarvoa. Samat kuvat voisi yhtä hyvin katsoa
netistä tai kuvakirjasta – ei kai ketään kiinnosta, onko ne
kehystetty lasin alle vai liimattu kapalevylle. Ei kannata vielä
tuohtua, sitä paitsi valokuva on hieno keksintö, varsinkin
digikuva, jota itse kuvaan ja käsittelen työkseni.
Perinteisestä valokuvasta
kun ottaa kuvan pois, ei jäljellä jää mitään muuta kuin pelkkä
paperi. Kun taas maalauksen ilmentymiseen (millä asteikolla hyvänsä)
vaikuttavat monet tärkeät seikat – väripinnan elävyys,
struktuuri, käsiala, maalaustekniikka, koko jne. – jotka tulevat
esille vain maalauksen elävässä kohtaamisessa, läsnäolossa.
Maalauksestahan ei edes saa kunnollista valokuvaa, photoshopista
huolimatta. Maalarina puhun nyt vain maalauksesta, vaikka grafiikan,
kuvanveiston ja monien uusien myös valokuvaan perustuvien
tekniikoiden laita on aivan samoin.
Tästä syystä tarvitaan
taidemuseo, jossa taideteoksia voi tutkia ja tarkastella. Oman
maakunnan taide on erityisen arvokasta visuaalista näkemisen
oppimisen materiaalia, ja onhan sillä toki esineellinen ja
taloudellinenkin arvonsa. Jokaisessa pitäjässä kerätään
innokkaasti menneiden aikojen työkaluja ja taloudessa käytettyjä
esineitä kotiseutumuseoihin. Sen mielekkyyttä ei epäile kukaan.
Mutta samaan aikaan me unohdamme ”riemuiten” omalla seutukunnalla
syntyneet taideteokset.
Kuvataide on niitä
harvoja kulttuurin toimintoja, josta jää jäljelle konkreettisia
teoksia, joista yhä uudelleen on koettavissa visuaalisen havainnon
estetiikka. Siis valtava aarre taidon, tiedon, tekniikoiden ja
näkemisen muistia ja historiaa. Kuvataidekokoelman kokoaminen ja
esillä pito ovat kaupunkien kulttuurielämän tärkeimpiä toimia.
Mutta ilman taidemuseota se on mahdotonta. Seinäjoen
Taidemuseoyhdistys on talkoovoimin toiminut eräänlaisena
imaginaarisena taidemuseona, mutta tiloja sillä ei tietenkään ole
ollut taideteosten esittelyyn. Yhdistys on kumminkin hoitanut
”museaalista pestiä” unohdusta vastaan tekemällä mm.
taiteilijahaastatteluja ja julkaisemalla taidekirjoja. Yhtä tyhjän
kanssa sekin!
Seinäjoen kaupungille on
jo kerääntynyt melko mittava taidekokoelma, varastoon ja virastojen
seinille. Myös hyväuskoiset taiteilijat ovat lahjoittaneet
teoksiaan sijoitettaviksi tulevaan taidemuseoon, jonne myös Lapualle
varastoitu Pohjalaisen taiteilijaliiton kokoelma on ollut tulollaan.
Mitä niille pitäisi tehdä? Seinäjoen Taiteilijaseuran
taidekokoelmalla on ollut sopimuksen mukaan pysyvä sijoituspaikka
Seinäjoen Taidehallissa. Nyt on ajauduttu epämääräiseen
tilanteeseen, jossa seura etsii mahdollisuutta lahjoittaa kokoelma
johonkin toiseen kaupunkiin, jossa on taidemuseo.
Paikalliset taiteilijat
loivat jo 1980-luvulla Seinäjoen taidehalliin toimintamallin, joka
on toiminut tehokkaasti ja tuottanut vuosikymmenten varrella
merkittäviä näyttelyitä. Tätä toimintaa on tukenut Seinäjoen
Taiteilijaseuran pysyvä taidekokoelma. Mutta nyt on pelko herännyt,
että kaupungin kulttuuritoimen uudet suunnitelmat tekevät
taidehallista harrastus- ja askartelukeskuksen, joka syrjäyttää
vaihtuvan näyttelytoiminnan. Eikö taidetta enää Seinäjoen
taidehallissa tarvita?
Seppo, materialismi on voittanut ilmeisesti lopullisesti. Käytiin kissan kanssa eläinlääkärillä ja matkalla ajettiin taksilla urheilukentän laajennuksen ohi.
VastaaPoistaSiis katsomoa laajennetaan, käsittääkseni oikein kymmenellä miljoonalla vai oliko se ennenkin. Saatiin kaupunkiin museojohtaja jolla on hallussaan kaksi museota, taidehallin se haluaa lopettaa samoin kuin meriaiheisen museon. Nyt tälle vihreälle johtajalle halutaan antaa kaikki kuvataidetta sivuavat asiat.
Joku valtuustossa heräsi ja oli yhtäkkiä sitä mieltä että virka on pantava hakuun.
Jäin miettimään että kuinka paljon näitä tapauksia on kaikkialla. Jostain olen kuullut että sitä kutsutaan peräti korruptioksi. Mutta Pohjanmaa on reilu ja rehti, ei sitä täällä voi olla. Siitähän tästä on kyse, ei voi olla koska ollaan reiluja ja rehellisiä.
Kauan asiaa kissan kanssa pohdittuani tulin siihen tulokseen että ne tietysti perustavat katsomon jossa on istuinlämmitys. Onhan meillä sentään jätteenpolttolaitos, joka tuottaa lämpöä vaikka kelle, ja penkkiurheilijoilla ei taida oikein veri kunnolla kiertää.
VastaaPoistaNäinhän se on. Se menee jossakin 12 vuoden syklissä, kun joku (tai jotkut) saa päähänsä, että nyt tarvitaan muutosta. Tehokkuuden nimissä kuvataide saa mennä, eihän sitä kukaan tarvitse. Saadaan tilalle jotakin yleisöystävällisempää ja mediaseksikkäämpää. Kukaan ei enää muista, miten helvetin vaikeaa tänne Seinäjoen henkiseen harmauteen oli saada näyttelypaikka, taidehalli. Sitä tultiin Vaasaa myöten vastustamaan!
VastaaPoistaSitä paitsi, ei siellä urheilupyhätössä vain penkkejä lämmitetä vaan koko nurmikenttä.
Helkkari! Se tietenkin tulee tarkoittamaan sitä että meidät kaupungin vuokralaiset pannaan maksamaan huomattavasti korkeampaa vuokraa niin että urheiluhullut saavat lämpmät istuinlihakset ilmaiseksi!
VastaaPoista