Lorvailua helteisessä
puutarhassa. Kuva SJT 2014.
Siksi
ihminen ei elä metsän petojen tavoin pelkkien aineellisten olioiden
maailmassa vaan merkkien ja symbolien keskellä. Kivi ei ole vain
kova kappale, johon törmätään: se on edesmenneen sukulaisen
muistomerkki. Liekki ei pelkästään lämmitä tai polta, vaan
symboloi ihmiskodin jatkuvuutta: elämän ilon, ravinnon ja suojan
lähdettä, johon voi palata satunnaisilta vaelluksilta.
John
Dewey
Päivän
kolmikymmenasteinen paahde taantuu iltapäivän varjoihin. Suuret
puut seisovat hievahtamatta vartioimassa puutarhaa, vain
haavanlehdissä saattaa havaita iankaikkisen havinan. Helteestä
huolimatta tee on jäähtynyt laseissa juomakelvottomaksi. Punaviini
sitä vastoin on aina kelpoa juomaa, pöydällä seisominenkaan ei
sitä huononna – miten lie sitten pienet kärpäset, jotka ovat nyt
ryhtyneet uimaan siinä. Taustalla Anne Sofie von Otter huokailee
ranskalaisen kaihon syövereissä. Dis! quand
reviendras-tu?
Ei pilven hattaraa
haaleansinisellä taivaalla. Yksinäinen räkättirastas pomppii
nurmikolla kupu pystyssä. Se on taatusti juuri se yksilö, joka on
syönyt saskatoonien marjat jo raakoina. Heittäisin sitä kivellä,
vaan yhtään sopivankokoista kiveä ei ole lähimailla. Lyön käsiä
yhteen mutta siitäkös se mitä piittaa. Pitäisi olla ritsa! Kas
vain, yksi ainoa sinervä marja vasten vajanseinää on jäänyt
syömättä – peltiseinään sen pirulaisen kynnet eivät sentään
ole tarranneet. Pistän marjan makoisaan poskeeni – räkätti
käkättää harmiaan nokka soirollaan.
Pieni
vapaamuotoinen poutapilvi ilmestyy taivaalle männynlatvusten takaa.
Aurinko saavuttaa kierrollaan sen kohdan, josta se pääsee puiden
välistä paistamaan tunnin verran suoraan pihaan. Nyt olisi
auringonoton aika. Lapsuudessani auringonotto oli kesäisin suosittua
puuhaa. Kun sairastuin sikotautiin, asetti äitini olemukseni alasti
haarat levällään pöydälle ikkunan ääreen ja avasi lasit
sepposen selälleen, jota aurinko pääsi paistamaan täydellä
terällään. Oli kevättalvi ja lumikinokset ylsivät ikkunan
tasalle – hyvin olisin yltänyt työntämään varpaani kinokseen.
Se oli kuulemma tohtorin määräys – minkähän alan tohtori sekin
tohtori oli. Sen koommin en ole auringonkylpyjä harrastanut.
Siirryn syvemmälle
varjoon. Maailma on vain varjojen unta, kuten Nietzsche sanoisi, jos
olisi paikalla. Vaihdan Anne Sofie von Otterin Sarah Vaughaniin,
ja 'Round Midnight alkaa raivata tilaa tietoisuuteeni. Hieman
varttuneempana kuuntelin Helsingin messuhallissa, miten tuon
pyramidin kaltaisen ilmentymän säveltäjä Thelonious Monk tulkitsi
pianolla teostaan. Monk istui soittimensa ääressä selin yleisöön
musta karvahattu päässään – ”piisin” loputtua vanha mestari
oli unohtanut jo tyystin yleisönsä. Sellaisia me taiteilijat
olemme...
Monkia
kuuntelemalla löysin pianomusiikin käytännöllisyyden. Sienien
perkaamiseen tarvitaan Glenn Gouldin tulkitsemat Beethovenin
pianosonaatit: Pathétique, Moonlight ja Appassionata.
Yhden CD:n aikana ehtii perata
korillisen sieniä. György Ligetin etydit ovat mainiota
tiskausmusiikkia. No, tiskausmusiikiksi käy melkein mikä tahansa
pianomusiikki. Autolla ajamiseen aivan ehdotonta on Bill Evansin
sykkivän meditatiivinen jazz. Se pitää hereillä, mutta ei aiheuta
riskitilanteita, kuten esimerkiksi McCoy Tynerin pianovirtuositeetti.
1970-luvun lopulla maalasin kolmiosaisen maalaussarjan Raingardens,
jonka visiot perustuvat Debussyn pianoteokseen Puutarhoja
sateessa, Jardins sous la pluie (1903). Paljon
on hyvää pianomusiikkia, vaikka nuoruudessani luulin ettei
sellaista ole ollenkaan, paitsi Dave Brubeck. Jo pelkästään
Ligetin pianoteokset ovat suunnaton – päätä suurempi –
kuunteluhanke.
Tähän aikaan
kesästä pihanurmikolla kukkii valtoimenaan valkoapilaa – aivan
kuin olisi lunta satanut. Likaisenvalkoisina apilankukat tuntuvat
suorastaan ylpeilevän rumuudellaan ja harottavalla
keskeneräisyydellään. Niitä ei voi edes verrata piharatamon
harmonisiin ryppäisiin tai voikukan (dandelion, dente di leone)
petoeläinmäiseen olemukseen. Monet kerrat olen leikannut nurmikon
raksuttimellani lähes maata myöten. Luulisi apilan jo antavan
myöten, vaan ei, se kukkii entistäkin lukuisampana vaikkakin
matalampana. Nyt se kukkii jo aivan maanrajassa – raksuttimen
terätkään eivät siihen enää yllä. Hallilan rusakotkaan eivät
niitä syö, salaattia pitää olla ja lehtikaalia, mutta mehiläiset
näyttävät niissä viihtyvän.
Kello lähestyy jo
puolta yötä, ja vieläkin on lämmintä lähes kaksikymmentä astetta.
Varjot mustuvat, mutta yhä näkee kirjoittaa yötaivaan kajossa.
Kaupungilta kantautuu kaupungin ääniä, muuten on hiirenhiljaista.
Vaanin samalla, kuka Koiruus käy paskattamassa koiraansa talomme
porraspieleen. Yhtenäkin aamuna – mennessäni ulos toteamaan, onko
jo uusi päivä vai yhä se sama eilinen – astuin suoraan
höyryävään koiranpaskaan. Se saattaa Koiruuden mielessä olla
pieni ja sopiva kiusa taiteilijalle, mutta se on raakaa leikkiä –
koskaan ei tiedä mitä ”kuttuuntunut” taiteilija voi saada
päähänsä.
Usein joudun
kuuntelemaan selostuksia koirien älyllisistä ominaisuuksista. En tiedä miksi. Olen
toki paheksunut koirien julkista kusettamista ja paskattamista, ikään
kuin se olisi jokin itseilmaisun muoto. Ja vaatinut jopa koiraveroa
takaisin – turhaan. Kerrankin istuin koko illan paikallisessa
Pubissa kahden koiranomistajan syytäessä koiramaisia tarinoitaan.
Lupasin kirjoittaa kummankin koirasta runon, jos voitaisiin
keskustella jostakin muusta – vaikkapa taiteesta. Tässä on se
toinen runo, nimet on muutettu ja kaikki mahdolliset yhtäläisyydet
todellisuuteen ovat satunnaisia mutta mahdollisia – sikäli kuin
ovat – kaikissa mahdollisissa maailmoissa.
Pakoviivoja
Pekka ei ollut lukumies
vaan
paremminkin käsistään
kätevä.
Pekan fokus ei
kirjansivulla
pysynyt vaan karkasi
ulkoilmaan.
Mutta Musti oli kova
lukemaan,
se luki Rin Tin Tiniä,
Lassieta,
Lurppaa ja
Metsästäjä–lehteä.
Vähitellen se siirtyi
filosofiaan:
Deleuz, Derrida,
Wittgenstein.
Jouluksi sille hankittiin
silmälasit.
Se ei enää haukkunut
eikä purrut,
se vain luimisteli ja
roikotti sivujen
kääntelyssä kuivunutta
kieltään.
Jo aikaisin aamusta sen
saattoi
havaita kulunut reppu
selässään
vartomassa kirjaston
avautumista.
Tammikuussa sille
ojennettiin
Vuoden lainaaja
-kunniakirja.
Toivottavasti se ei syö
sitä,
harmitteli
kirjastotoimenjohtaja.
Musti ei kokkapuheista
piitannut,
vaan paineli
lukunurkkaukseensa
häntä innostuksesta
heiluen.
SJT, Aalborg 2000
Bronda Galleria 1980.
Oikealla kolmiosainen maalaussarja Raingardens – Jardins sous la
pluie... Kuva SJT 1980.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti