Villenraitin valaistu(nut) sika.
Sain tämän hienon lahjan viime jouluna, lahjaidean keksijällä
Nellalla (3v) oli hyvä syykin: ”Seppo-setä ei syö sikaa.”
”Ihmisten on varmasti mahdollista
uskoa, että on olemassa tosiasioita, joiden kuvaamiseen tai
ymmärtämiseen heillä ei koskaan tule olemaan vaadittavia
käsitteitä.”
Thomas Nagel
Tapani Kilpeläinen arvostelee
asiantuntevasti niin&näin -lehdessä (4/2011) Elina
Ruonakosken kirjan Eläimen tuttuus ja vieraus. Fenomenologisen
empatiateorian uudelleentulkinta ja sen sovellus vieraslajisia
eläimiä koskevaan kokemukseen (2011). Minä en ole kirjaa
lukenut, enkä aiokaan lukea, vaikka kysymyshän kiinnostaa meitä
kaikkia – siis meitä tiedostavia subjekteja, jotka emme ole
eläimiä.
Sen verran sivuamme Ruonakoskea, että
lainaamme lainauksen lainausta: ”Kehollisuus ei siis ole kuin
tuulitunneli, jonka läpi aistimukset puhaltavat jälkiä
jättämättä.” Tässä viitataan nykyfilosofian täsmäaseeseen,
kehollisuuteen – ruumiin ja lihan kautta koettuun maailmaan. Tämä
ylenpalttinen fyysisyys alkaa jo risomaan, jo ajat sitten on tullut
descartesilaista ”sielua” ikävä. Merleau-Pontyn ja muiden
”lihanfilosofien” myötä olemme päätyneet aina vain
fyysisempään todellisuuteen. Nykyään me elämme läpikotaisessa
fyysisten tosiasioiden maailmassa, lihat lihojen päälle
laskostettuina – jopa tiedostuksemme (sielusta nyt puhumattakaan)
on silkkaa fysiikkaa. Kaikenlainen henkisyys on tuomittu riettaaksi
metafysiikaksi.
Otetaan esimerkki toisenlaisesta
lähestymistavasta. Kun puhun jonkun kanssa puhelimessa, niin ei
minulla ole minkäänlaista fyysistä kosketusta puhujaan, olipa se
tuttu tai tuntematon – jos pitäisi vaikkapa piirtämällä kuvata
langan toisessa päässä olevaa (puhuvaa henkiolentoa), niin aivan
hyvin voisin piirtää kolmion tai harakanvarpaat. Sitä paitsi,
siinä välissä ei ole enää fyysistä lankaakaan!
Palataan päivän kysymykseen, ihmisen
ja eläimen väliseen kuiluun – eroon. Miltä tuntuu olla jokin
eläin? Avautuuko ihmisen ja eläimen välille ylittämätön kuilu?
Entä mitä tarkoittaa tuo vieraslajinen, eikö kaikki eläimet
ole ihmisen näkökulmasta ”vieraslajisia”. On pelkästään
ihmisen omaa naiiviutta kuvitella, että jokin koti- tai
lemmikkieläin olisi ”intersubjektiivisempi” eli vähemmän
kuilun ”tuolla puolen” kuin jokin tuntematon metsänpeto tai
meren syvyyksissä uiskenteleva lamppupäinen otus. Luulenpa, että
kysymys on vain omien tuttujen tuntemuksiemme projisoinnista
vieraaseen karvaan!
Eläimien, esineiden ja jopa
ympäristönkin inhimillistäminen on ihmiselle ikiaikaisen
luontaista. On aivan luontevaa, että TV-mainoksissa esineet ja
vihannekset puhuvat. Jos naapurin rouva keskustelisi pihassaan
perunan kanssa, niin ei se ketään hämmästyttäisi. Itsekin
ajauduin syksyn mittaan konfliktiin mustaseljapensaan (marjoista
suurin osa on vieläkin kypsymättä) kanssa, vaikka emme
puheväleissä olekaan.
Tässä avautuu tietenkin
tajuisuuteemme ammottavia aukkoja, jotka yleensä tukitaan tutuilla
hyväksi koetuilla asenteilla ja mielipiteillä. Mutta nyt ne eivät
auta – vaan ylitämme suin päin mielipiteiden rajat ja kohtaamme
rohkeasti maailman, jota emme kykene kuvailemaan minkäänlaisilla
käsiteillä. Tuo nykyfilosofian ajatus, että me (ehkä) ymmärrämme
eläimiä niiden ruumiillisuuden ja kehollisten liikkeiden kautta, ei
tuo lohtua asiaan. Vaikka kuinka keikutan persustani ja ulisen kuin
susi, ei ymmärrykseni lisäänny siitä vähääkään. Olen yhä
vain havainnon reduktion ja ”annetun” varassa – eli täysin
pihalla.
Kokonaan ei kannata mielipiteitäkään
hylätä; ne ovat käteviä tiedostavien kanssaeläjien välisessä
kommunikoinnissa. Ei tarvitse joka ainoalla tapaamiskerralla
raahautua tiedostuksen äärimmäiselle laidalle, vaan voi heittää
sujuvasti erilaisia mielipiteitä säästä, politiikasta, taiteesta
ja mistä hyvänsä. Erityisen suositeltavaa on olla aina eri mieltä
– siis itsensä kanssakin – kun siihen kerran mahdollisuus
avautuu.
Näitä kysymyksiä pohtiva klassikko
on Thomas Nagelin essee Millaista on olla lepakko (1974)
(niin&näin 1/2010). Nagel kirjoittaa, että ”pohdinta
siitä, millaista on olla lepakko, johtaa meidät siis päätelmään,
että on olemassa tosiasioita, jotka eivät tyhjene ihmiskielellä
ilmaistavien propositioiden totuudellisuuteen”. Järkisyyt
puolustavat meitä hyväksymään kognitiivisen ”kuilun”
läsnäolon. Jotta lepakko voisi tietää, millaista on olla lepakko,
täytyisi lepakon tiedostaa oma lepakkoisuutensa. Miten on lepakon
laita, se jää arvoitukseksi. Nagelia mukaillen voisi sanoa, että
on mahdotonta edes kuvitella kokevansa kokemuksia, jotka eivät ole
omia.
Siis, minä en koskaan saa tietää,
millaista on olla lepakko – mutta enhän minä tiedä sitäkään,
millaista on olla toinen ihminen. Tarkalleen ottaen (kaikki
erityisehdot huomioiden) minä en tiedä sitäkään, millaista on
olla minä. Kun yritän lähestyä tuota ailahtelevaa ”minuutta”
(jolla siis oletetaan olevan minuutensa tiedostus), se kaikkoaa
jonnekin – toisinaan se katoaa päiväkausiksi teille
tietymättömille. Voimallisinta ”minän” läsnäolo on jonkin
synergisen suorittamisen yhteydessä, kuten vaikkapa maalaamisen,
jossa fyysinen (käsin) tekeminen määrittää voimakkaasti tilan,
valon ja värin havaintokokemusta, johon havaitsija on ainakin osin
itse syypää. Eihän siinäkään ”minällä” mitään tekoa
ole, mutta siinä se vain on kuin ajon odotuksesta jännittynyt koira
tai kuin selkäänsä köyristävä kissa, joka kuulee viehkoa
rapinaa nurkasta.
Pakostakin pyrkii jokin mielikuva
esiin. Olimme Heikki Mäki-Tuurin kanssa pystyttämässä näyttelyä
Tanskanmaalla. Näyttely oli jo pystyssä ja avajaisiin vielä pari
päivää aikaa. Odottavan aika on pitkää. Heikki ryhtyi siinä
joutessaan kehumaan koiraansa Toivoa, että kuinka viisas se on ja
kuinka sen silmissä siintää suuri inhimillisyys. Minä yritin
väittää vastaan ja sanoin, ettei siellä mitään siinnä sen
enempää kuin lähteensilmässä. Mutta koiraihmisten kanssa on
turha väitellä. Kuuntelin sujuvasti outoja koiramaisia juttuja ja
raapustelin muistivihkooni runon Koiruus – se
tuo vieläkin elävästi mieleen Toivo-koiran, jonka silmissä
ailahteli empatian vuo.
Koiruus
Vääjäämättömästi
kiiri tiedon mahti
yli maan ja söi
taivaan.
Tiedon siirto älyttömiin
objekteihin
vapautti lisää
resursseja.
Kalevi söi vintillä
kylmää makkaraa,
kurkihirrestä roikkui
löysä köysi.
Pihassa koira lörpötteli
naapurille,
niittokone raksutti
ohrapellolla.
Arvaamaton se on, sanoi
koira
ja kohotti lipatonta
lakkiaan.
Naapuri sanoi sanoneensa
jo
keväällä ettei se ole
entisensä.
Ei ole, sanoi koira ja
siirsi
piipun toiseen
suupieleensä.
Vaimo on lakossa, sanoi
naapuri,
se jauhaa
nikotiinipurukumia.
Ei opi vanha koira uusia
temppuja,
murahti koira ja iski
silmää.
Vintiltä kuului hirren
natinaa.
Aalborg 20.3.2000
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti