Tekoaurinko paistaa tekojärven joulukuisella uimarannalla. Kuva SJT.
“Mikä tahansa voi tuoda mieleen
mitä tahansa.”
Oski Kalte
Tähän aikaan vuodesta putkahtaa
postilaatikkoon seuraavan vuoden kalenteri, yleensä se on jonkin
tahon pakollinen lahja vastaanottajalle. Ennen aikaan auto- ja
rengasliikkeet lähettivät ”tyttökalentereita” ja pankit ja
vakuutusyhtiöt ”taidekalentereita”, mutta nykyään tulee vain
tylsiä ”maisemavalokuvakalentereita”. Tänä vuonna – niin
kuin viime vuonnakin – kalenterin on lähettänyt yhteistoimin
Seinäjoen Energia ja Seinäjoen Vesi, ikään kuin muistutukseksi,
että ilman näitä yrityksiä kansalainen ei pitkälle pötki. Jo
pari viikkoa sitten kumpikin yritys lähestyi kirjeellä ja ilmoitti
hintojen nousevan heti ensi vuoden alusta.
Uusi vuosikalenteri 2013 on nuivin
näköinen, kannessa firmojen logot ja teksti: ”Hyvinvointia –
vastuullisuutta – yhdessä menestymistä.” Onko muita
vaihtoehtoja – ei ole. ”Menestytään yhdessä”, kuinkas
muuten. Pannaan jo kalenteriin muutamia täkyjä. 14. tammikuuta:
Taulukaupat, vakuutusyhtiö (?) toimisto. 15. helmikuuta:
Lontoo, Tate Gallery, neuvottelu retrospektiivisesta näyttelystä.
8.
huhtikuuta: New
York, MoMa aikoo hankkia kokonaisen sarjan maalauksiani kokoelmiinsa.
9. kesäkuuta: Art
Review, syntymäpäivähaastattelu, varattu myös Hesarin toimittaja.
No, perutaan Hesari,
ei ehdi kaikkea. Näin maailma pyörii, ja ilmaisella kalenterilla,
kiitos vaan vesipetterit ja energiasiepot.
Kalenterin kannen vaitonaisessa kuvassa
on tekojärven täyttöuoman loppupää ja järveen antautuva
tekokoski. Horisontissa pilkistää vanha maineikas Kitinojan
terässilta, joka siirrettiin tarpeettomana uuden sillan tieltä
ylittämään täyttöuomaa marjastajien ja metsänkulkijoiden
iloksi. Oikealla kuvassa on kallionkuve, johon joku on asetellut
somasti kiviä rannan suuntaisesti. Mutta kannesta uupuu runo.
Oudointa
elävissä olennoissa
on niiden tuttuus.
Kaksi suolla rämpivää
inhimillistä pistettä
osoittautuvat lopulta
pelkiksi pisteiksi.
Tammikuun kuva on Törnävän saareen
johtavalta sillalta, lunta on vähän ja pakkasta paljon.
Sillankaiteet on tiivistetty rautaverkolla kuin lastentarhassa,
etteivät jokakesäiset festivaalivieraat tippuisi koskeen. Osa
tippuu siitä huolimatta. Tämänkin kuvan värit ovat voimattomat ja
kontrastit vajaat. Taivas on tiskivedenharmaa. Kuvaaja ei mainita,
kuten ei muissakaan tämän kalenterin kuvissa. Nykyään se on
outoa.
Helmikuun kuva on kuvattu Kyrkösjärven
rannalla vastavaloon puolen päivän aikaan. Suoraan etelästä
helottava talviaurinko lävistää terhakoiden mäntyjen ryhmää.
Olen itsekin kuvannut samasta paikasta kesäaikaan. Maisema tuo
mieleen Georges Seuratin maalauksen Sunnuntai-iltapäivä La
Grande Jattessa. Ehkä puiden
runkojen asennoissa ja kohti uimarantaa viettävässä rinteessä on
jotakin samaa kuin Seuratin maalauksen kultaiseen leikkaukseen
juonitussa kompositiossa.
Talven pitkät varjot
ja voimalaitoksen
pystysuora savupatsas.
Lumisella rannalla
auringonpalvojat kääntävät
varjoisat puolensa
kohti aurinkoa.
Maaliskuun kuva on
sama kuin kannessa, paitsi että tässä rajauksessa etualalla näkyy
runoilija Nevarannan sammaloitunut ja täydessä vesilastissa makaava
mystinen ”venhe”. Uoman peilityynestä vedenkalvosta heijastuu
rannan sulkamaiset puut. Ruoho jo viheriöi ja vedenpinta on alhaalla
– missään tapauksessa tätä kuvaa ei ole otettu maaliskuussa.
Huhtikuun kuva on samasta täyttöuomasta, jota reunustaa jo rehevät
pajukot ja käkkyräiset lehdettömät koivunkarahkat. Kuva on
kuvattu ns. ”sammakkoperspektiivistä”, joten uoman pengerrysten
takaista maisemaa ei näy – ainoastaan auringon puhkipalanut
kajastus häikäisee yläreunasta. Kuva on koko joukon paras, veden
kuvajaiset ovat hienot ja tyyni vedenpinta (jota ei riko yksikään
lintu tai edes roska) kiiltää kuin alankomaalaisessa
kanavamaalauksessa ikään.
Kesäkuun kuva on
epätarkkuudessaan ja kollossa sommittelussaan käsittämättömän
huono. Siitä ei löydy edes sitä yhtä tarkkaa kohtaa, joka
tunnetusti tekee tavallisesta suttuisesta valokuvasta
”taidevalokuvan”. Näitä kuvia vaivaa sama tekopyhyys
kuvankäsittelyn suhteen kuin kaikkea tämän päivän valokuvaa.
Kuinka paljon valokuvaa käsitellä, että se pysyy mukamas
luotettavana todellisuuden kuvajaisena. Valokuvaa saa ja pitää
käsitellä vaikka kuinka paljon. Sehän on kuva – siis pelkkää
käsittelyä alusta loppuun saakka. Todellisuuttakin käsitellään,
eikä se hermostuta ketään. Sitä paitsi, ei ole mitään
todellista todellisuutta, joka voitaisiin kopioida valokuvaan ja
naulata seinälle todellisuuden substituutiksi.
Vesi läikähtää uomassa
astuessani harhaan sillanpielessä
jo ennen kuin auringonkilo
sokaisee lähteen silmän.
Tuuli yltyy – se käy
kahahduksena haavikossa.
Heinäkuun kuva on
tutusta paikasta läheltä voimalaitosta. Nousen sieniretkilläni
usein juuri tuosta kohtaa rannasta vuorelle. Syyskuun kuva on otettu
vuoren laelta. Jälleen kerran huomaan itsekin kuvanneeni aivan
samasta paikasta. Kaikki nämä kalenterin kuvat (paitsi joulukuun
oluttuopin kuva ja kesäkuun sössö) voisivat olla minun kuvaamiani,
joku on vain pilannut ne taitamattomalla kuvankäsittelyllä. Kuka
(ketkä) nämä valokuvat on kalenteriin valinnut? Se on arvoitus.
Vai ovatko ne firman sisäisen valokuvakilpailun satoa?
Ruovikosta
rämähtää lintu lentoon.
En havahdu siihen mitä olen,
vaan siihen, mitä en ole:
ohdake metsälaidassa,
kivi tienposkessa tai pilvi
itäisellä taivaalla.
Seinäjoen
Energia & Seinäjoen Vesi: Vuosikalenteri 2013.
Seppo, zen on lyhyempi ja oikeasti tie, ei loputon puhe. Nytkin olisi riittänyt hieno kuvasi ja teksti:
VastaaPoistaOudointa
elävissä olennoissa
on niiden tuttuus.
Kaksi suolla rämpivää
inhimillistä pistettä
osoittautuvat lopulta
pelkiksi pisteiksi.
Mikään ei riitä!
VastaaPoista