tiistai 22. lokakuuta 2024

PITKÄN KUUMAN KESÄN PANOT JA OTOT

 




Suuren kuusen alla

oravainen ja tanniainen

istuivat sadetta pitämässä.


Olen sen näreestä kasvattanut

tänään sen varjossa voisi

istua koko kylän väki.




VÄÄRÄN MINÄN PÄIVÄ


Onnista oli vaivaa

aina Aapelinkaupunkia

myöten – kunnes hän kuoli.


Sanottiin, että tulee

kuuma ja sateinen kesä,

molemmat yhtä aikaa.


Tällaisia me olimme,

jos lähti päästä hiukset

pärjäsimme ilman.


Kunpa tulisivat paremmat

ajat, sanottiin. Mutta turhaan,

aina ne tulivat, ajat, vaan

eivät ne koskaan sen

parempia olleet.




RIIVATUT RASTAAT


Oli aika pingottaa rastasverkot,

räkättäjät pomppivat jo pitkin

puutarhaa päät eestaas keikkuen,

mato nokanpielestä roikkuen.

Mitään hyvää sanottavaa niiden

puolesta ei ollut – ei puolta sanaa.

Ne eivät ole minkään värisiä,

eivätkä juuri minkään näköisiä,

jospa ne osaisivat edes laulaa…




SORBUS AUCUPARIA


Se oli niitä aamuja

kun pihapuussa lauloi

pihlajanmarjanmuikistelija

ja pöydän ääreen olivat

kokoontuneet tutut

tyhjät tuolit.


Se hypähteli kuin

lieasta irti päässeenä.

Pahinta oli läpikotaisin

tuttujen sanojen petos –

kaiken muun olisi voinut

selittää parhain päin.




SADEPÄIVÄ


Musta pilvi hiipii naapurin

ökytalon takaa ja ruiskii kylmät

pisaransa marjanmakustajan

arkaan niskaan. Uhkaavasti

huojuvat puut ja pensaat.


Turha on ryhtyä miettimään

singulaarisen pluraalisuuden

ontologiaa, kun on pinkaistava

suin ja päin kolmituisin jaloin

punssikatoksen suojaan.




TAO


Tie oli tuttu

perille päästyäni

olin eksynyt.


Kuurona tuli ukkonen

ja sade sokeana.


Tosiasiat voi kieltää

maailman tappiin saakka

sitten ne tarraavat

sinua tapista kiinni.


Jos väri näyttää maalauksessa

yhtä hyvältä kuin purkissa,

ollaan jo pitkällä.




IRTI LIEASTA


Heitin munan pannuun ja

kohta jo toisenkin, vaikka virallinen

ympyrä antoi suosituksen vain

yhteen munaan per aamu.


Muista että on myös lahjoja jotka

eivät tarvitse paketoimista.


Kun seisoo itsensä varjossa,

ei kannata valittaa maailman pimeyttä. 




TALO TAIDETEOKSENA


Opiskeluaikana asuin ensin pienessä

hellahuoneessa Kampissa. Sitä ei voinut

asunnoksi sanoa, vaikka tuolloin

asumuksiksi kelpasivat pahvilaatikko

sillan alla tai hulppea kattohuoneisto

Eirassa – ja kaikki siltä väliltä.

Kun parikymppisenä vaimon kanssa

saimme ensimmäisen kämpän, yksiön

Haagassa, ryhdyimme heti oitis asua

rotustamaan kuin vanhat tekijät.

Se tuntui teeskentelyltä, mutta samoin

näyttivät teeskentelevän kaikki muutkin

se (asumisen taide) oli julkinen

vaiettu salaisuus.


Yhä vielä vuosikymmenten jälkeen,

kun kotustan täällä Hallilassa, tuntuu

kuin jotakin puuttuisi (tai että jotakin

olisi hullusti) vaikka talo on suuri

ja moninainen hökötys tuuheiden

kuusipuiden juurella.


Yhä kysytään, onko bachelardilainen

tilan poetiikka toteutunut nousussa

kellarin piilotajuisista sokkeloista läpi

asuinkerroksen jokapäiväisyyksien

kohti ullakon kirkasta valostumista.

Vai olisiko pitänyt nousta

takaisin puuhun.


Vierailin Jyllannissa suureen

tammeen rakennetussa asumuksessa.

Auringonlaskun aikaan päivän viimojen

jo tasaannuttua pesämäinen tunnelma siellä

oli täydellinen. Asumisen filosofia ja käytännöt

ovat vielä keskeneräisiä. Ihmisten säilöminen

kerrostaloasuntoihin ei täytä asumisen

poetiikan vaatimuksia lainkaan.


Asumisessa ihmiselo saavuttaa esteettisen

tavoitteensa – asumisen taiteena. Siihen on

helppo uskoa vaikka hylkäämmekin suoralta

kädeltä Foucaultin ja Marcusen haaveen elämästä

taiteena. Olemmeko me matkalla – kuten on

ennustettu – asuinkoneista kohti asuintarhoja,

joissa nykytekniikan kätevyys yhdistyisi

risumajan viihtyvyyteen.




ELÄMÄ


Jos ostaa huonekalun saa mukana

ohjeet, miten se kootaan käyttökuntoon.

Mutta toisin on elämän suhteen, edes

alkeellisia ohjeita ei saa mukaansa.

On vain sotkettava niin summaa

kuin mutikkaakin.




ERÄSKIN KESÄPÄIVÄ


Puut huojuivat, pensaat huojuivat

ja musta pilvenlonka hiipi salavihkaa

naapurin ökytalon takaa ja alkoi

vihmoa kylmiä pisaroitaan pitkin pihaa

sekä puutarhaan eksyneen epätodennäköisen

vadelmanmakustajan arkaan niskaan.


Turhaa oli miettiä singulaarisen

pluraalisuuden ongelmaa, kun oli

suin päin karautettava kolmijaloin

punssikatoksen suojaan.




SATAA RANKASTI


Siitä huolimatta linnut palasivat

madonlierot nokanpielistä roikkuen.

Kaksi hönöä istuu koivun ylimmillä

oksilla vaappuen eestaas. Ehkä ne

ovat ne samat lapsuuteni kaksi

vanhaa variksenrahjusta – runostakin

tutut – jotka istuivat laholla aidalla

jupisemassa joutavia vaikka tuuli

vinkui ja sade pieksi jääkylmää

vettä lähes vaakasuoraan.


Aamuaurinko valaisi kaiken

vähäisintäkin sopukkaa myöten.

Iltapäivään mennessä se oli jo

paistanut kaiken kypsäksi.

Iltatee juotiin tavan mukaan

kuistilla auringonlaskun

maailmanlopullisissa

tunnelmissa.




ÄHÄKUTTI!


Räkätit ovat saapuneet,

ne keikkuvat pitkin pihaa päät

kallellaan pensaita tähyten.

Ei marjan marjaa yhdessäkään

puskassa – jotkin muut käkättäjät

ehtivät jo syödä ne.




TEENJUOJAT


Monien mielestä tee on liian

karvasta juotavaksi ilman sokeria,

niin järjettömältä kuin se kuulostaakin.

Muinoin lapsuudessani myös meillä

oli sokeritoppa keskellä pöytää, mutta

ei siitä kukaan viitsinyt teehen sokeria

louhia. Juotiin ja irvisteltiin – miellä

tee oli aina mustaa Princess-teetä,

lempeän mutaista kuin suovesi.


Turgenev kertoo (ehkä Metsämiehen

muistelmissa ehkä ei) että noina kalliin

sokerin aikoina oli tapana ripustaa

sokeritoppa roikkumaan pöydän yläpuolelle.

Jokainen teenjuoja lipaisi siitä vuorollaan

kielensä makoisaksi ja joi höyryävää

teetä päälle. Joissakin talouksissa

toppaa vain katsottiin – ja kun vesi

herahti kielelle maistui teekin jo

makoisalta.




YKSINKERTAISTA


Vaatimattomat yksinkertaiset asiat,

kuten käpylehmät ja kivikoirat,

johtavat suurempaan oivalluskykyyn

kuin monimutkaisemmat vehkeet.


Kuin painona palasi mieleen

menneet aurinkoiset päivät.

Eiväthän ne voineet

loputtomasti

jatkua…


Jussi nousi pöydästä juuri kun

tarjoilija toi liemen. ”Jättäkää se

vain siihen”, sanoi Jussi ja meni

etsimään puhelinta.




Enso taivaanrannan vaiheilla.Kuva SJT.



ENSO


Se alkaa tästä tai mistä tahansa.


Maalauksen elementit toimivat

vain tietyn välimatkan päässä toisistaan.

Se on todellista – todellisen kaltaista –

vain näillä erityisillä ehdoilla.


Sitä voi paeta, mutta jonakin

päivänä se saa sinut kiinni.


Sinä erityisenä aamuna, kun aurinko

oli jo kiivennyt vaaksan verran horisontin

yläpuolelle, yritykseni oli kirjoittaa tekstiä,

jossa lause pyörisi satunnaisesti enso-ympyrän

tavoin loputtomasti sanoja toistavana kehänä,

epäröiden vain nykäyksittäin hengityksen

suunnanmuutoksen mukaan: "Ei suuri

eikä pieni, ei leveä eikä kapea, ei hyvä

eikä paha, ei ohimenevä eikä ikuinen."


Jotkut enso-ympyrät on tehty yhdellä

rohkealla vedolla, puolihuolimattomasti,

toiset arkaillen ja epäröiden. Jotkut ovat

paksuja ja romuluisia, toiset taas ohuita

ja herkkiä. Jotkut aloittavat ympyröimisen

vasemmasta yläkulmasta uloshengityksen

kynnyksellä, toiset ylhäältä tai alhaalta

tai mistä tahansa. Enso voidaan piirtää tai

maalata ilmaan, hiekkaan, paperille, puulle

tai mille tahansa. Ensimmäinen Zen-maalaus

oli luultavasti enso, tehty kenelle tahansa

joka tarvitsi jotain konkreettista

merkkiä Tien seuraamiseksi.


Onko se kuu vai riisikakku”, kysyi mestari.

Mitä väliä”, vastasi oppilas, ”kunhan se

on pyöreä”.


Se koira haukkui väärästä puskasta!

Se koira haukkui väärästä puskasta!




YÖKKÖSET


Yön kuvajaiset vaativat

ilmatilaa – ja ottivat sen

joka tapauksessa.

Uutisissa kerrottiin, että

johtoportaan pöydistä

oli tippunut jotakin.

Naurettavaa, eihän sieltä

mitään löytynyt, vaikka

koluttiin koko lattia.

Naapurin pulska kolli suki

epäilyttävästi viiksiään.



 

SYKSY


Syksyn tullen koivunlatvuksissa

istuksivat hönöt ovat saaneet

lisävahvistusta. Ilta illan jälkeen

ne katselevat kylän menoa.

Vaan mistäpä sitä tietää, mitä

ne katselevat.




NÄKÖKULMIA


Puusta katsoen maailma

ei ole muuttunut juuri

lainkaan, tuumii vanha varis

korkealta oksaltaan, paitsi

joitakin istumiskelvottomia

teräshäkkyräpuita on

ilmestynyt maisemaan,

siinä kaikki.


Ihmeellistä se on – pilkon puita,

lämmitän takkaa…


Talvi on tulossa.




SYVÄÄ SYKSYÄ


Taas on yksi kesä mennyt,

poistunut kuin varas talosta.

Pilveillyt on ja poutaa pitänyt

ja heiluneet ovat kesäheinät.

On yritetty muistaa sekin kesä,

jota kukaan ei enää muista.

Paksu harmaus peittää tienoon

ja varjot tekevät tuttavuutta.

Tuttua se on, vaan joka syksy

se yllättää lahontuoksuillaan.

Ainoastaan lumen tulo voi

meidät enää pelastaa.



Yhtäkkiä on

syksyn väriloisto vain

roskaa pihassa.



(Satunnaisia muistiinpanoja ja -ottoja

kesän 2024 päiväkirjasta. Kuvat SJT.)




”Asuisimmeko me nyt tyytyväisinä viihtyisissä kaikilla mukavuuksilla varustetuissa risumajoissa, orgaanisissa talokomplekseissa, jotka kasvaisivat ympärillämme eräänlaisina asumispuutarhoina. Asumiskoneesta asumistarhaksi! Kaipaisimmeko me enää yhtään mitään, muuta paitsi hyvää taidetta. Sekin päivä on vielä tuleva, sanokaa minun sanoneen.”

https://seppo-zen-selallaan.blogspot.com/2011/09/kaikki-alkoi-maalaustaiteesta.html



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti