Veden vuodet –
Years of Water – Eero Hiironen 80 vuotta. Pirkanpohjan taidekeskus,
Ähtäri 17.6. –2.9.2018. Kuva SJT.
Myös Eero
Hiirosen (1938–2018) 80-vuotisjuhlanäyttely Pirkanpohjan
taidekeskuksessa muuttui muistonäyttelyksi. Näyttely on komea, ehkä
koko kesän paras, joten jälleen on syytä lähteä Ähtäriin.
Sanotaan, että taiteilijan elämäntyö jää aina kesken, mutta
tällä kertaa tämä yhden miehen voimanponnistus näyttää kyllä
varsin valmiilta.
Tiemme kohtasivat
Eeron kanssa monet kerrat moninaisissa taidenäyttelyissä aina
ensimmäisestä Pirkanpohjan kesänäyttelystä 1974 Pohjalaisen
taiteen näyttelyyn Budapestissa 2005. Pirkanpohja kansainvälisine
taiteilijavieraineen nosti maaseudun ja erityisesti pohjalaisen
näyttelytoiminnan aivan uudelle tasolle. Pirkanpohjan kesänäyttelyä
kannatti lähteä katsomaan kauempaakin – ja ihmiset lähtivät.
Kesänäyttelyitä jatkui vuoteen 1985 saakka. Jo seuraavalla
vuosikymmenellä Sininen talo sai seurakseen pihapiiriin
Punaisen talon, jonka jälkeen toiminta jatkui Pirkanpohjan
taidekeskuksena.
Aivan uutena
nähtävyytenä Ähtärin keskustassa on Eero Hiirosen
Ylävedet-monumnetti (1983), joka tänä kesänä on siirretty
Moksun korvesta Ouluveden rantaan lähelle Pirkanpohjan
taidekeskusta. Tulevaisuudessa uuteen idylliseen puistoon sijoitetaan
kuulemma lisääkin Hiirosen veistoksia.
Ylävedet
(1983). Kuva SJT.
Kirjoitin Eero
Hiirosen näyttelyistä Pohjanmaan museossa 1988 ja Tampereen
taidemuseossa 1995. Monet osoittivat syyttävällä sormella, että
olin kirjoittanut liian positiivisesti tästä abstraktista
”teräsveistäjästä”. Silloin oli ilmassa monenlaista
mielipidettä, Helsingin Sanomissakin kehotettiin taiteilijaa
painumaan Hollywoodiin moisen pintakiillon kanssa. Nyt, kun virrassa
on vettä tarpeeksi juossut, tuollaista ties mistä kummunnutta
negatiivisuutta on vaikea ymmärtää. Toisaalta juuri Hiirosen
teräsveistosten hitsaussaumojen täydelliseen näkymättömyyteen
saakka hiottu loistokkuus on taiteilijan taholta kunnianosoitus
katsojan silmää kohtaa. Onhan kyse näkemisen taiteesta.
Virtaava vesi,
haponkestavä teräs (1980). Kuva SJT.
Seuraava on kooste
Ilkassa ilmestyneistä lehtijutuista.
VIRRAN JUOKSUA
Eero Hiirosen
taiteilijanura on kattanut yllättävän moniulotteisen tuotannon
pienimuotoisista akvarelleista maalausten kautta veistoksiin ja aina
monumenttiteoksiin saakka. Harva taiteilija on saanut tai paremminkin
kyennyt valtaamaan ilmaisulleen näin paljon tehokasta
toiminta-aluetta. Jo se vaatii uskomatonta muodonmuutosta, että sama
tekijä siirtyy sujuvasti pensselistä hiomalaikkaan,
palettiveitsestä hitsipilliin. Ja tekee sen vielä samanaikaisesti
toisinpäinkin.
Hiirosen
käsittelyssä kova ja raaka teräsmateriaali on taipunut yhtäläiseen
lyyrisyyteen kuin konsanaan keveän ilmava akvarelli tai notkean
sujuva tempera. Kirkkaaksi kiillotettu teräsveistos tai -reliefi
toimii kahteen suuntaan: sillä on oma esteettinen todellisuutensa,
taiteellinen ulottuvuutensa ja toisaalta se sulkee heijastavaan
pintaansa koko ympäröivän maailman.
Hiirosen
muotokieli on rikas ja monivivahteinen kuin luonto ikään; elävän
ympäristön varianteista löytyvät lähtökohdat lähes jokaiseen
teokseen. Todellinen maailma ja luova abstrakti ajattelu kohtaavat
toisensa visuaalisena vuoropuheluna. Joissakin teoksissa se tapahtuu
lähes konkreettisella tasolla, kuten tältä vuodelta oleva veistos
Siivu maata ja vettä (1995)
osoittaa.
Kuuden hengen
raikasvesikaappi, pronssi/haponkestävä teräs (2003). Kuva SJT.
Rinnakkain
veistotaiteen kanssa Hiironen maalaa myös ahkerasti. Veistosten
muotomaailma heijastuu maalauksiin ja jälleen takaisin veistoksiin,
varsinkin ateljeekuviksi nimetyissä teoksissa. Tämä kontakti
kahden poolin välillä tuntuu Hiirosen tapauksessa varsin toimivalta
metodilta.
Maalarina Hiironen
on modernismin sukupolven edustaja, värin, muodon ja tilan lyyrikko,
yhtä aikaa intensiivinen koloristi ja rationaalinen konstruoija.
Hiironen on onnistunut luomaan esittävän ja ei-esittävän aineksen
välille sillan, synteesin, joka tekee tarpeettomaksi koko ongelman.
Oliko sitä koskaan olemassakaan.
Näyttelyn
vanhimmat teokset ovat nuoren pojanjolpin tekemiä, jolpin joka jo
tiesi ja osasi ottaa sattumat irti välineestään. Myöhempi kehitys
on ollut määrätietoista visuaalista hurmiota, mutta myös kovaa ja
ahkeraa työtä. Peilikollaasien ja ensimmäisten silkalla tahdolla
ja voimalla työstettyjen teräsveistosten kautta matka on jatkunut
suvereeniin materian hallintaan. Materia on antanut periksi ja
muovautunut tekijänsä näkyihin.
Kymmenen värin
sommitelma, akryyli (2001). Kuva SJT.
Teräksen
käsittelijänä Hiironen on korkeata luokkaa, hänen käsissään
teräs on taipunut raskaasta raudasta valoa taittavan pinnan ja
dynaamisen oivalluksen materiaaliksi. Taidokkaasti hiotuilla
elementeillä hän loihtii esiin monivivahteisia kompositioita, jotka
keveydessään vaikuttavat lähes aineettoman lyyrisiltä.
Hiirosen
ideamaailma pohjautuu luonnonelämykseen, virtaavan veden
peilaukseen, tuulen pyörteiseen liikkeeseen, jään kimmeltäviin
heijastuksiin ja pohjoisen maiseman vuodenaikojen variantteihin.
Lopullisen materiaalinsa hän pelkistää abstraktiseen muotokieleen,
jonka elementteinä toimivat taipuvat pinnat ja painautumat, kaaret,
vapaasti muotoutuvat linjat ja rytmisesti tehokkaat kontrastit.
Hiirosen taide on nimenomaan futuristisen liikkeen taidetta, hänelle
ominaista on selkeä pyrkimys puhtaasti visuaaliseen elämykseen.
Näyttelyssä voi kokea huikean tunteen, että yksi jääräpää
on mennyt, ei vain harmaan kiven vaan myös ruostumattoman ja
haponkestävän teräksen läpi.
Näyttelyn
vanhin teos vuodelta 1953. Kuusikiven vanha riihi, öljy/tempera.
Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti