Vasemmalla
Jackson Pollockin rakentelema studio, Springs 1950-luku. Oikealla
Oiva Polarin rakentama ateljeekämppä 1950-luvulla, vain päätykolmio
näkyy pankkirakennuksen ja linja-autojen puristuksessa. Myöhemmin
"kämpässä" toimi legendaarinen Monosen levykauppa,
kunnes muutama vuosi sitten joku poltti koko hökkelin.
Oiva Polari ja Jackson
Pollock 100 vuotta
Jackson Pollockin syntymästä tuli
tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta, kuten tulee kuluneeksi myös
Pohjalaisen saagan maalarin Oiva Polarin syntymästä. Pollockin
juhlanäyttely nähdään mm. Tokion Modernin taiteen museossa ja
Polarin muistonäyttely ottaa paikkansa aikajanalta syyskuussa
Seinäjoen taidehallissa. Tämän maailmoja syleilevän
yhteensattuman kunniaksi muusikkoystäväni Sameli Rajala lainasi Steven Naifehin
ja Gregory White Smithin kirjoittaman reippaasti yli 900 sivuisen
elämäkerran Jackson Pollock, An American Saga.
Kirja on ilmestynyt
jo 1989, joten se ei ole sinänsä ajankohtainen, kuten eivät juuri
mitkään muutkaan käsittelemäni kirjat. Näillä kiireillä kirja
jää kyllä kokonaisuudessaan toistaiseksi lukematta, vaikka teksti
rullaa mukavasti ja kertoo paljon. Aivan liikaakin, huimaa tällainen
perusteellisuus. Kirjan laajuudesta kertoo sekin, että pelkät
liitetiedot, huomautukset ja indeksi vievät 140 sivua. Kuvia kirjaan
ei ole tuhlattu: siellä täällä pieniä mustavalkoisia kuvia ja
kirjan keskellä pakolliset värikuvaliitesivut. Tekijät
haastattelivat kirjaa varten yli 800 henkilöä, joiden höpinöistä
kertyi yli 8000 käsikirjoitusliuskaa.
Pollock
täräytti Oldsmobilensa
umpihumalassa kohtalokkain seurauksin ulos tieltä elokuussa 1956.
Onnettomuusautossa olivat myös Pollockin uusi tyttöystävä ja
muusa Ruth Kligman sekä tämän ystävätär Edith Metzger. Vain
Kligman selvisi onnettomuudesta kuin ihmeen kaupalla, ja jatkoi
taiteilijauraansa (abstraktina ekspressionistina – Pollockin
viitoittamalla tiellä) kuolemaansa 2010 saakka. Kligman oli muutakin
kuin vain muusa (”Serial Muse” – hänhän toimi myös Kooningin
muusana), hän oli lahjakas ja taiteellinen. Kun taas Pollock ei
ollut kumpaakaan, mutta taidettahan ei tehdä lahjoilla vaan
syöksymällä suin päin helvettiin. Tämän Kligmankin sai huomata
lyhyen suhteensa aikana riivattuun taiteilijaan. Tästä tulikin
mieleen, että pitäisi panna muusan paikka hakuun.
Vuonna
1953 Pollock oli nelissä kymmenissä ja maalaamassa teoksia uuteen
näyttelyynsä. Vasta äskettäin hänestä oli tullut kuuluisuus,
abstraktin ekspressionismin suurin tähti, ”Jack the Dripper”,
kuten Time-lehti oli
häntä nimitellyt. Häneltä odotettiin paljon, taidemaailma
suorastaan vinkui uutta näyttelyä ja uusia hätkähdyttäviä
teoksia. Kun taas Suomessa, varsinkin Pohjanmaalla, taiteilijat
elivät pitkän ja rauhallisen elämän – heiltä ei kukaan
odottanut yhtään mitään.
Pollockin
maalaaminen ei sujunut kovin hyvin ja alkoholia kului paljon. Sitä
paitsi aviopuoliso Lee Krasnerin kanssakaan ei sujunut kovin hyvin,
ja hän kaipasi kipeästi Leen arvostelukykyä ja tarkkaa silmää.
Maalaaminen on yksi juttu, ja näkeminen toinen. Näyttely Sidney
Janis Galleryssa tammikuussa 1954 ei mennyt sekään kovin hyvin.
Jackson veti kaksin käsin viinaa. Polari oli päässyt Alkoon
töihin, hän myi viinaa – tauluihin verrattuna se oli naurettavan
helppoa myytävää.
Herald Tribunen
arvostelija oli näkevinään Pollockin näyttelyssä
positiivistakin, sillä ainakin osa maalauksista oli ”todellakin
maalattu eikä vain roiskittu”, mutta piti Pollockin
”roiskemaalaustekniikkaa” liian rajoittuneena; tuloksena oli
usein ”tyhjiä ja pinnallisen koristeellisia” maalauksia.
Pollockin hyvä ystävä ja abstraktin ekspressionismin lanseeraaja
Clement Greenberg ei kirjoittanut näyttelystä mitään, mutta sanoi
yksityisesti Pollockin ”menettäneen otteensa” ja että hänen
uudet teoksena olivat pehmeitä ja väkinäisiä. Pollock oli ollut
”maalauksessaan The Deep (1953)
jonkin jäljillä, mutta
kadottanut lopulta senkin”.
Pollockilla oli
ollut ”kymmenen vuoden voittoputkensa, mutta nyt se oli ohi”,
totesi kylmäkiskoinen Greenberg. Ensimmäisen suuren amerikkalaisen
ismin, abstraktin ekspressionismin, triumfi oli kokonaisuudessaan
hiipumassa. Minimalistien ateljeissa kävi jo kova kuhina – vanhat
kääkät saisivat huutia!
Pollock ja hänen
taiteensa huomattiin myös Pohjanmaalla. Olihan Amerikka ikään kuin
maakunnan jatko-osa – lähes joka talosta sinne oli lähdetty.
Tädilleni Hellille tuli jokin amerikkalainen lehti ja se uutisoi
näyttävästi: ”Jackson Pollock killed in a car accident.”
Tätini oli syntynyt Ohion Younstownissa 1912, joten hänenkin
100-vuotisjuhlaansa voitaisiin viettää, ellei hän olisi tuhlannut
lahjojaan Siperian tolkuttomiin erämaihin.
Tammikuussa
1954 nähtiin Helsingin Taidehallin amerikkalaisen taiteen
näyttelyssä myös muutama Pollockin maalaus. Uuden Suomen
taidekriitikko E. J. Vehmas ei nähnyt niissä mitään järkeä ja
epäili ettei ”siihen kai ole pyrittykään”. Oiva Polari
kirjoitti Vaasa-lehdessä:
”Omasta
puolestamme kieltäydymme ehdottomasti pitämästä tällaista
taiteena, sillä jos se kuitenkin sitä on, silloin myöskin
kaatuneen mustepullon tahra pöytäliinalla on taidetta! Pollock on
rohkea maalari, mutta rohkeus ei sinänsä ole osoitus hänen
taideteostensa arvosta, hän on vain tahtonut unohtaa, että
moderninkin taiteen tiellä vaanii erehdyksen mahdollisuus,”
No, Polari ei ollut
mielipiteensä kanssa yksin. Modernin taiteen suuret pioneerit
Matisse ja Picasso olivat liikuttavasti samaa mieltä. Picasso sanoi,
että hänen ”modernin taiteen ymmärtämisensä loppuu
Pollockiin”. Samoja sanoja käytti Sara Hildén 1970-luvulla
katsellessaan eräässä näyttelyssä allekirjoittaneen maalauksia.
Että niin se menee – mikään ei muuta koskaan miksikään. No,
taidemaailman toinen kova luu Bengt von Bonsdorff osti ne Amos
Andersonin taidemuseon kokoelmiin – samasta näyttelystä.
Myös Polari kokeili 1950-
ja 60-lukujen vaihteessa abstraktin ekspressionismin menetelmiä,
joskaan ei ehkä aivan action paitingin maalinroiskintaan
saakka. Tuolloin Suomessa lähes kaikki taiteilijat olivat jonkin
sortin informalisteja. Kunnes sekin ismi vaipui unholaan ja suurin
osa taiteilijoista palasi Polarin tavoin esittävän imaisun pariin.
Vieläkin joskus kuulee jonkun haikailevan informalismin perään: se
oli niin vapauttavaa ja ihanan pinnalista. Joku taidemuseo voisi
koota suuren informalismin näyttelyn – ei kai sentään kaikkia
”informalistisia” teoksia ole hävitetty.
Pollockin vaikutus
maailmaan taiteeseen oli suuri, hän vapautti maalarin luovuuden
kolmiulotteisuuden illuusioiden ja eurooppalaisten
sommitteluteorioiden vankilasta. Pollockin käsissä spontaani maalin
roiskinta tuotti häikäisevää sisäisten visioiden kalligrafiaa,
kun taas monet innokkaat jäljittelijät sortuivat vain pelkkään
värien roiskintaan. Euroopassa maalaustyyli nimettiin
informalismiksi, joka lopulta kattoi kaiken sekalaisen abstraktin
ilmaisun. Greenberg piti nimitystä, ja kaiketi koko suuntausta,
epäonnistuneena.
Olisiko Pollockin pitänyt
matkustaa Eurooppaan, kuten hän aikoi. Hän oli anonut passia, mutta
jätti sen lunastamatta. Hän oli kuten nykyään sanotaan
”eurooppakriittinen”. Pollock kysyi myös Milton Resnickin kantaa
asiasta:
P: ”Mitä
arvelet, jos minä matkustan Eurooppaan?”
R: ”Ok, niin,
no?
P: ”En tiedä
haluanko matkustaa.”
R: ”No, mitä
sinä sitten haluat?”
P: ”Minä
vihaan taidetta.”
R: ”Toki,
kaikki vihaavat. Sinä menet Eurooppaan, mitä sinä haluat minun
sanovan?”
Artikkeli
ilmestynyt vuosikirjassa Seinäjoen varrelta 4/2013.
Steven
Naifeh & Gregory White Smith (1989): Jackson Pollock,
An Amarican Saga.
Woodward/White.
Oiva Polarin informalistinen maalaus
Maisema vuodelta 1962. Seinäjoen Taiteilijaseuran kokoelmat. Kuva
SJT.
Hyvä juttu!
VastaaPoistaMoman kiertonäyttelyssä Helsingissä 1954 oli neljä Pollockia:
47. Naarassusi, 1943.
48. Sommitelma no. 6, 1952.
49. Sommitelma no. 10, 1952. Convergence
50. Sommitelma no. 12, 1952.
Olen tutkinut tuon näyttelyn läpikotaisesti ja mainitsemasi kriitikkojen lausunnot pitävät paikkansa. Suomalaiset kriitikot totesivat kuin yhdestä suusta, että Pollock on ylittänyt soveliaisuuden rajat ja on nykyajan käsitteellä sanottuna jonkinlainen extremetaiteilija. Tämä normatiivisen taidekritiikin ihmettely muuttui kuitenkin ihailuksi modernismin ja amerikkalaisen maalaustaiteen tultua tutummaksi 1950-luvun lopulla.
Kiitokset tarkennuksesta.
PoistaJees! Seppo tämmösistä jutuista tykkään!
VastaaPoistaIhan kuin lukisi jonkun kansainväisen kriitikon viisasta tekstiä.
Oivallista ja nautittavaa kirjoitusta, kiitos.
Minusta tässä olisi sopiva konsepti jatkoonkin, sillä blogin filosofoiva pönötys ei minusta oikein klangannut – vaikka se olisikin osa Sinua.