En
minä sano että ם
olisi
mystinen
Blaise
Pascal
Tuohan
on tuttu merkki sähköuunin säätönappulasta: paistaa yhtä aikaa
yltä ja alta. Mitäpä mystistä siinä olisi. Se on myös
heprean mem-kirjaimen
suljettu muoto, jota käytetään vain sanan lopussa. Tässä
yhteydessä Pascal viittaa ennustukseen, jossa tuota merkin
(lukuarvoltaan 600) suljettua muotoa käytettiin poikkeuksellisesti
sanan keskellä viittaamaan neitseestä 600 sadan vuoden kuluttua
syntyvään poikaan. ”Mikä sittemmin kävi toteen”, toteaa
Pascal. Jos tämä ei ole mystistä, niin ei sitten.
Blaise
Pascalin (1623-1662) Mietteitä on kummallinen kirja tai
oikeastaan se on vain kirjan suunnitelma – Pascal ei koskaan
kirjoittanut sitä. Kuitenkin kirjasta ilmestyi jonkinlainen versio
jo 1670 ja muutaman vuoden kuluttua hieman parempi versio. Uusia
versioita on ilmestynyt nykypäivään saakka, ja jälleen odotetaan
uutta ns tekstikriittistä versiota. Martti Anhavan toimittama ja
kääntämä suomennos ilmestyi 1996, laajalla selitysosalla
varustettuna. Se on 500-sivuinen paksuhko teos, kuinka paksu se
olisikaan ellei se olisi aukkoja täynnä. Syystäkin kirja on
hankalalukuinen – lukijahan joutuu Pascalin muistiinpanojen
pohjalta kuvittelemaan koko kirjan.
Kirjan
kääntäjä kysyy esipuheessaan: ”Kuka selvittää tämän
sotkun?” Ainoa vastaus on, pitää hankkia meedio, ei tästä
muuten selvää tule.
Kaikki
ihmisten onnettomuudet johtuvat yhdestä ainoasta seikasta, nimittäin
siitä että he eivät malta pysyä jouten huoneessaan.
Tuohon
Pascalin väitteeseen kulminoituu Mietteiden VII osa
Viihdytys. Se on juuri sellaista terävää analyysia, minkä
takia kirja yhä edelleenkin jotkut viitsivät lukea. Jos ihminen
olisi onnellinen ilman viihdytystä, ja osaisi nauttia säällisestä
olostaan kotonaan, monet asiat kuten sodat, turismi ja
luonnonsaastuttaminen olisivat hallinnassa. Mutta Pascalin edustama
meditatiivinen elämänasenne on vaikea saavuttaa. Kuinka nyt kotona
voisi viihtyä, kun jo kotikaupungissakin oleminen tuntuu useimmiten
sietämättömältä. Pascal nimeää tähän syynkin, ”luonnollisen
murheen joka johtuu siitä että osamme on hatara ja kuoleman
merkitsemä, niin surkea että mikään ei voi lohduttaa meitä, jos
mietimme sitä lähemmin”.
Joten
miettiminen on pahasta ja sitä vastaan me olemme keksineet
viihdytyksen – epätoivoisen yrityksen ratkaista viheliäinen
ongelma. Pascalin aikanainen viihdytys oli kaukana nykyajan
totaalisesta viihdeteollisuudesta, joka on niellyt kitaansa myös
taiteet ja sitä myöten koko inhimillisen kulttuurin. Siitä ei ole
kuin muutamia vuosia, kun lyötiin viimeinenkin naula vaihtoehtoisen
ja korkeamman kulttuurin arkkuun nimeämällä kaupunkien ja kuntien
kulttuurilautakunnat vapaa-ajan viihdytyslautakunniksi.
Pascalin
aikana viihdykkeitä olivat ”sota, merille lähtö, metsästys,
pelit, jokin intohimo tai kiehtova näytös”. Taiteita ei tuolloin
koettu viihteeksi, mikä nykyään tuntuu lähes käsittämättömältä.
Me olemme antaneet toimittajien ja mediavaikuttajien kertoa, että
viihde on hyväksi – kaikki tyynni: urheilu, taiteet, käsityöt ja
muut vapaa-ajan toimet ovat yhtä ja samaa hyvää tekevää
viihdettä. Jos maalaustaide tuntuu vaikealta, minä hylkään sen –
minähän se tässä viihtymässä olen. Minä valitsen silkoisen
valokuvan, värikkään painotuotteen tai ihanan sisustustaulun. Minä
viihdyn nyt!
Kyllä,
mutta eikö sekin ole onnellisuutta että kykenee nauttimaan
viihdytyksestä?
Pascalin
aikaan avaruuden äärettömyys oli kuitenkin vain yhden
aurinkokunnan äärettömyyttä, ja sitäkin vain niin kauan kunnes
tiede ehtisi laskea kaikki tähdet ja antaa niille nimet. Se olisi
sitten sillä siisti. Nykyään ei enää ole toiveitakaan saada
lukua ja järjestystä loputtomana avautuvaan avaruuteen. Silti se ei
enää kammota; se on ääretön samalla tavalla kuin takapiha, ja
sen äärellä kokee huimausta vain ehkä kerran vuodessa, kun sen
olemassaolo pääsee yllättäen iskeytymään herkkänä hetkenä
tajuntaan.
Tätä
juttua on vielä hieman jatkettava, kun satuin pari päivää sitten
kirjastossa törmäämään Slavoj Žižekiin ja hän loihe
lausumaan:
Jos
ilmiöiden hunnun takana ei ole mitään, subjekti konstituoi itsensä
tämän 'ei-minkään' välityksellä itse väärinkäsityksensä
aktissa. Illuusio siitä, että verhon taakse on piilotettu jotain,
onkin refleksiivinen: ilmenemisen taakse on piilotettu itse tämän
illuusion mahdollisuus.
Näin
illuusio on avannut mahdollisen tyhjän paikan, jonka se täyttää
faktuaalisen todellisuuden kustannuksella ja mahdollistaa näin edes
joidenkin asioiden kokemisen todellisiksi. Žižek ei tyytynyt
pelkästään omiin höpinöihinsä, vaan lainasi siihen vielä
Hegelin Hengen fenomenologiaa:
– jotta
siis tässä täydellisessä tyhjyydessä, jota kutsutaan jopa
pyhistä pyhimmäksi, voisi silti olla jotakin, meidän täytyy
täyttää se tietoisuuden itsensä tuottamilla haaveilla, ilmiöillä.
Sen pitäisi tyytyä miten huonoon kohteluun tahansa, sillä se ei
ansaitse mitään parempaa, koska jopa haaveet ovat parempia kuin sen
oma tyhjyys.
Tyypillistä
kovaa puhetta länsimaisesta konkreettisen (tavara)maailman
näkökulmasta – siis että tyhjyyden perusvikana on tavaran puute.
Siinä kaikuu suorastaan raivoisa pettymys: lahjapaketissa tarjottu
tavara ei olekaan kuranttia, ja kaiken huipuksi sitä ei ole
ollenkaan. Buddhalaisesta näkökulmasta tällainen täydellinen
tyhjyys olisi erityisen pyhää ja kaikin puolin käyttökelpoista.
Reiän – kuten myös astian – käytännöllisyys on sen
tyhjyydessä, ei reunoissa. Kuten mainio zen-lähettiläs
Daisetz Teitaro Suzuki jossain yhteydessä totesi.
Blaise
Pascal (1996): Mietteitä. Suom. Martti Anhava. WSOY.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti