Guggenheim Bilbao- museon pääsisäänkäynti. Taustalla museon lävistävä Puente de La Salve. Kuva. S. J. Tanninen
Lokakuussa
1997 avattiin 1900-luvun viimeinen suuri taidemuseo
Guggenheim
Bilbao. Parissa vuodessa museosta on muodostunut
merkittävä
modernin taiteen instituutio Euroopassa. Kävijöitä
museossa
on ollut jo huikeat 2.5 miljoonaa.
Hotellin
aulassa jaettava esite kertoo Bilbaon olevan neljänneksi suurimman
kaupungin Espanjassa ja suurimman Baskimaassa. Bilbao on tärkeä
satamakaupunki, teollisuuden ja kaupan keskus, ja nyt se on
Guggenheim museon ansiosta myös modernin taiteen keskus.
Harmaana
marraskuun päivänä avautuu Etxebarrialta avara näkymä kaupungin
keskustaan ja siltojen rytmittämälle Nerviónjoelle. Vasemmalla
vanhan kaupungin kupeessa joen ylittää Puente del Arenal ja suoraan
alapuolella on Puente del Ayuntamiento. Erikoisin silloista on
Santiago Calatravan piirtämä kävelysilta Zubizuri ja järein
viimeisenä näkyvä Puente de La Salve, joka näyttää syöksyvän
suoraan jonkin avaruudesta pudonneen metalliotuksen läpi.
Otus
on uusi Guggenheim museo, suunnaton silkinhohtoinen organismi, joka
näyttää kasvavan suoraan joen penkereestä. Maailman parhaaksi
arkkitehdiksi mainittu Frank O. Gehry on onnistunut yhdistämään
futuristisen muotokielen nykypäivän kumoukselliseen
rakennustekniikkaan. Materiaaleina on kalkkikivi, teräs, lasi ja
titaani. Rakennuksen ulkoseinät on päällystetty kangasmaisen
ohuilla titaanilevyillä.
Museon
kokonaispinta-ala on 32 500 neliömetriä, josta näyttelytilaa on
kolmessa kerroksessa yli 10 000 neliömetriä. Sisääntuloaulan 55
metriä korkea Atrium valaisee kaikkia näyttelytiloja. Lasiseinäiset
hissit sekä teräsportaikot- ja sillat johdattavat katsojia
galleriasta toiseen. Yleisön käytössä on myös auditorio,
ravintola ja museokauppa.
Miksi
juuri Bilbao
Jo
ennestään Salomon R. Guggenheim säätiöllä on kaksi museota New
Yorkissa, Peggy Guggenheim Collection Venetsiassa ja
näyttelyhuoneisto Berliinissä. David Lister ihmettelee Modern
Painters -lehden (Winter 1997) artikkelissaan, miten
Guggenheim-säätiön johtaja Thomas Krens sai päähänsä rakentaa
Euroopan lippulaivansa juuri Bilbaoon, joka on kaukana kaikkialta.
Krensin
mukaan New Yorkissa ei ole tarpeeksi tilaa suurille
näyttelykokonaisuuksille. Säätiö lanseeraa näyttelynsä ensin
New Yorkissa pienempänä versiona ja räväyttää ne sitten esille
todella mammuttimaisina Bilbaossa. Näin on tapahtunut mm.
Rauschenbergin ja Warholin retrospektiivisten näyttelyiden osalta.
Tässä on yksi syy, joka on johdattanut jo pari miljoonaa kävijää
Bilbaon Guggenheim museon kaleidoskooppisille käytäville. Krens
ei kuitenkaan aio kyllästää Bilbaota amerikkalaisella
kulttuurilla, vaan sulattaa koko läntinen taide-elämä
monisäikeiseksi kokonaisuudeksi, joka huomioi myös paikalliset
ominaispiirteet.
Mitä
mieltä baskit itse ovat amerikkalaisten museosta ja sen vikkelästi
englantia puhuvista työntekijöistä. Ystäväni Jon Lazaro kehottaa
minua menemään paikalliseen taidemuseoon, Museo des Bellas Artes,
koska se on koko Espanjan toiseksi paras eurooppalaisen taiteen
museo. Valitettavasti museo on remontissa. Niinpä tyydymme
nauttimaan Jonin pieteetillä valmistamaa päivällistä, jonka
pääruokana on kokonaisia mustekalan silmiä mustekalan musteessa.
Viini on hyvää.
Lopuksi
Guggenheim
museon häikäisevä "titanium flower" antaa oman erikoisen
leimansa kaupungin hieman väsähtäneeseen ja läpikotaisin
'eurooppalaiseen' arkkitehtuuriin. Sen lisäksi se tuottaa niin
suuria ja järisyttäviä näyttelyitä, että Bilbaon
lentokenttääkin on pitänyt suurentaa.
Kahdessa
vuodessa ei ole ehtinyt tapahtua kovin paljon, mutta amerikkalainen
ja keskieurooppalainen nykytaide on museossa vahvasti läsnä. Toki
myös paikallista taidetta on esitelty, ainakin Eduardo Chillida,
Cristina Iglesias ja Prudencio Irazabal ovat saaneet omat
näyttelynsä.
Museon
yläpihaa hallitsee Jeff Koonsin megalomaaninen 12 metriä korkea
koiranpennunmuotoinen kukkaistutus. Taustalla kohoavan Artxandan
rinteillä savut nousevat niin kuin ne ovat aina nousseet. Iltaan
mennessä kaupungin vuorten ympäröimä kulhomainen olemus peittyy
pilviin; ikään kuin kansi pantaisiin yöksi kiinni.
Juttu
on ilmestynyt Ilkassa 28.11.1999
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti