Nostimme kissan kaivonkannelle ja seurasimme miten
sen ”tyhjä katse” hitaasti pään liikkeen mukana vyöryi yli
pihamaan. Pahajoki 1966. Kuva SJT.
Havainnossa on annettava mahdollisuus kaikkea syleilevälle
vapaalle tuijotukselle.
– Anton Ehrenzweig
Rakastakaa sitä, mitä ette koskaan uskoisi
kahdesti!
Rakastakaa sitä, mihin olette aina jo uskoneet!
– Alain Badiou
Kaikki on tulkintaa, jo pelkkä ihmisen osa –
eksistentiaalinen oleminen – vaatii tulkintaa. On valittava miten,
milloin ja missä mitkäkin ajatukset ovat ajateltavissa ja mitkä
objektit havaittavissa. Ja alituisesti on varottava
ennakko-oletuksiin ja mielipiteisiin sortumista. ”Mielipiteitä,
mielipiteitä koko siitä monikertojen laajuudesta, jonka tämä
erityinen monikerta, ihmiseläin, tutkii intressiensä itsepäisessä
päättäväisyydessä, (…) mielipiteitä vailla grammaakaan
totuutta”, kirjoittaa Alain Badiou ja antaa ymmärtää, että vain
mielipiteillä – noilla ”tiedon anarkistisilla tähteillä” –
voidaan kommunikoida. ”Sen sijaan se, mikä kuuluu
totuusprosessiin, ei kommunikoidu. Totuus panee viralta konstituoidut
tiedot ja asettuu mielipiteitä vastaan.”
Ennen tulkintaa on kuitenkin suoritettava havainnon
reduktio. Anton Ehrenzweig (1908–1966) lanseerasi vaihtoehtoisen
”tyhjän silmän katseen”, jossa havainnointi on ”piilotajuista,
synkretististä, fokusoimatonta, artikuloimatonta, kokonaisvaltaista
ja vapaasti leijuvaa”. Ehrenzweigin mukaan tyhjä katse ei tee
valintoja eikä pyri tekemään selkeitä havaintoja, ”siinä asiat
ja objektit vain virtaavat ja sekoittuvat toisiinsa”. Tämä kaikki
viittaa tiedostomattomaan sumeaan havainnointiin, jolla on aivan
toiset pyrkimykset kuin selkeys ja kirkkaus.
Tällaista vaeltavan silmän katsetta harjoittelimme
lapsina kissaa apuna käyttäen. Olin jostain lukenut, että
kissoilla on luontainen kyky ei minkään näkemiseen – siis kyky
tarkkailla ympäristöä ilman erityisiä kohteita. Nostimme kissan
kaivonkannelle ja seurasimme miten sen ”tyhjä katse” hitaasti
pään liikkeen mukana vyöryi yli pihamaan. Seurasimme esimerkkiä
ja annoimme silmiemme lipua yli tienoon kiinnittämättä katsetta
mihinkään nimenomaiseen, mutta useimmiten näkökenttään ilmestyi
jotakin joka vaati katseen kohdentamista – linnun pyrstön
heilahdus ruohikossa tai naapurin tytöt pelaamassa sulkapalloa joen
töyräällä.
Kun näkemätön ryhtyy
näkemään, avautuu samalla näkemisen näyttämö, jossa näkyväiset
ilmiöt näyttäytyvät ikään kuin ne olisivat aina olleet
näkyvillä.
– Oski Kalte (Olemisen kuokkavieras, 2005)
– Oski Kalte (Olemisen kuokkavieras, 2005)
Silmien tyhjänä pitäminen on äärimmäisen vaikeaa,
jo tottumus pakottaa havainnon kiinnittymään kohteesta toiseen.
Tämän ilmiön voi huomata tarkkailemalla vaikkapa junassa
vastapäisen matkustajan silmiä, miten ne nykivät edestakaisin
etsiessään pakonomaisesti näkemisen kiintopisteitä ohi
vilistävästä maisemasta. Harjoittelu tekee tässäkin asiassa
mestarin. Mutta se on myös vaarallista, kuten Jussi Saarinen
huomauttaa artikkelissaan Psykoanalyyttinen taiteentulkinta
(2009). ”Mielen primaariprosessointiin kuuluvaa tiedostamatonta
havainnointia on kuitenkin aktiivisesti torjuttava, jotta maailma
objekteineen pysyisi jossain määrin turvallisesti ja ennakoitavasti
paikoillaan.”
Näkeminen ei koskaan vapaudu
”tavanomaisen ymmärryksen” kahleesta, joka on muovannut
yksityisen tarkkailijan elämismaailman. Kuka tahansa ”jokakuka”
on mukana muovaamassa sitä perustaa, jolla maailman täällä
oleminen antautuu maailman kosketukselle, siihen mitä ja miten
nähdään. Näkemisen puutteellista tapaa Heidegger kutsuu
”laiskaksi töllistelyksi” – jättäytymiseksi maailman valtaan
– jossa ei ole pyrkimystä ymmärrykseen vaan pelkkään
uteliaisuuden tyydyttämiseen ja ”huvittelumahdollisuuteen”.
Kun jokapäiväisessä kanssakäymisessä kohdataan sellaista, joka on käsillä jokaiselle, ja josta jokainen voi sanoa mitä vain, kohta ei enää ole ratkaistavissa, mikä on avattu aidossa ymmärtämisessä ja mikä ei. Tätä Heidegger kutsuu "kaksimielisyydeksi". Siitä johtuen 'kuka tahansa' erehtyy jatkuvasti luonnoksissaan aitoihin olemismahdollisuuksiinsa nähden. Se on aina kaksimielisesti "täällä", siis siinä, missä meluisin juttelu ja nokkelin uteliaisuus pitävät yllä "toimeliaisuutta" – "siinä missä jokapäiväisessä mielessä tapahtuu kaikki ja pohjimmiltaan ei tapahdu mitään."
– Marja Jalava (Historiallisia Arvosteluja, 2000, ISSN 1457–1412)
Otetaan uusiksi. Siis tiedostamatonta tyhjän silmän
havainnointia on aktiivisesti torjuttava, että maailma objekteineen
pysyisi turvallisesti ja ennakoitavasti paikoillaan. Tämä on suurin
piirtein järisyttävin julkilausuma, johon olen törmännyt. Tämän
väitteen jatkoksi on asiallista olettaa, että tällainen
tiedostettu tai tiedostamaton pelko on synnyttänyt piilotajuiset
torjunnan rakenteet – eräänlaiset silmälaput – jotka estävät
meitä ryhtymästä näkemisen uhkarohkeille alueille. Tämän
kirjoittaja on psykoanalyyttisten tulkintojen suhteen melko viaton.
Mutta kokemuksesta tiedän ilman tulkintojakin, että maailmalle
paikoiltaan horjuttaminen tekee vain hyvää.
Marcel Proustin mukaan ihmisen joka tahtoo sivistyä, on
alistuttava jonkinasteiseen tietämättömyyteen. Jacques Rancière
puolestaan viittaa ”tietämättömän opettajan” kautta
Hollannissa saatuihin hyviin oppituloksiin, jotka mahdollisti oppijaa
tietämättömämpi opettaja. Samoin näkemään ryhtymisen tahtotila
edellyttää tietynlaista sokeutta. Tuttua on miten maalarit
siristävät tai jopa sulkevat silmänsä nähdäkseen paremmin –
vaikkapa tarkan komplementtivärin. Epäilemättä Proust kehitti
näkemisen taitonsa äärimmäiseen herkkyyteen, mutta joskus
taitavakin joutuu pulaan. William Blaken runon kotkakaan ei tiennyt,
mitä on kuopassa, vaan lopulta oli nöyrryttävä kysymään
myyrältä.
Does the Eagle know what is in the pit?
Or wilt thou go ask the Mole?
Can Wisdom be put in a silver rod?
Or Love in a golden bowl?
– William Blake (Thel's Motto, 1789)
Palataan hukkapolulta takaisin Ehrenzweigiin, joka
kehottaa katsomaan taidetta – ja nimenomaan maalauksia –
vaeltavalla tyhjällä silmällä. Hyvän kohteen tarjoaa Jackson
Pollockin suurikokoiset maalaukset, joiden ”tyhjän ranteen
tekniikalla” sivallettujen väripintojen autiomaassa voi saavuttaa
vapaasti soljuvan ajattoman meditatiivisen näkemisen tilan. Saarinen
vihjaa, että maalausten erityinen ”taiteellinen” jännitys
syntyy tuosta rajankäynnistä, jossa piilotajuinen kohtaa itseään
alati esiin tyrkyttävän todellisen maailman. Tuossa mannerlaattojen
kaltaisessa törmäyksessä syntyvä ristiriita on yhtä aikaa luova
ja traumaattinen.
Saarisen mukaan taideteoksen aikaansaama ohitus
piilotajuisen havaitsemisen torjunnassa antaa taiteelle sen
salaperäisen myyttisen voiman. Taideteoksen hyökkäys psyyken
suojamuurien ohi avaa uusia näkemisen ja kokemisen mahdollisuuksia,
vaikkakin taideteoksen lopullinen arvoitus jää kaikista
tulkinnoista huolimatta selvittämättä. Sanomattakin on selvää,
että tällainen näkeminen on suoraan yhteydessä kunkin kokijan
omaan henkiseen kapasiteettiin, joka määrittää millaisia sielun
voimia on vapautettavissa ja millaiset salaisuudet eivät anna
periksi minkäänlaisen muurinmurtajan edessä.
Tämä taiteen yhteys piilotajuisiin kerroksiin selittää
senkin, miksi taideteoksen elämyksellinen voima laimenee
kokemuskertojen myötä, jolloin psyyken voimat vahvistuvat ja
vetävät niin sanotusti hilat kiinni. Saarisen sanoin: ”Silmä
tottuu hämmästyttävän nopeasti ja taltuttaa vaarallisimmatkin
kuvat tavallisiksi, helposti tunnistettaviksi kohteiksi.”
Nyt on ajauduttu jo kauas arveluttaville vesille –
ehkä olisi heitettävä ankkuri tai käännyttävä takaisin. Teoria
ja tulkinta ovat kyllä tässä psykoanalyyttisessa mallissakin
uskottavia – ehkäpä liiankin uskottavia. Luultavasti melko
vähäisellä vaivalla jostain löytyisi vaihtoehtoinen tulkinta,
joka selittäisi taiteen kokemisen prosessia yhtä pätevästi ja
yhtä tyylikkäästi. Vaikka turhahan sitä on epäillä jos
kirjoittaja sanoo, että ”psykoanalyysi tulee jatkossakin olemaan
merkittävä osa taidemaailmaa”.
Abstrakti taide on auttanut meitä kokemaan puhtaaseen muotoon
sisältyvän emotionaalisen voiman.
– Anton Ehrenzweig
Vaihtoehtoista
näkemistä Brion Gysinin tapaan:
Sigmund
Freud taideteoksen tulkkina:
Jussi
Saarinen: Psykoanalyyttinen taiteentulkinta, kirjassa Freudin
jalanjäljillä, toim. Minna Juutilainen ja Ari Takalo, Teos,
2009.
Anton Ehrenzweig:
The Hidden Order of Art, University of California Press, 1967.
Jacques Rancière:
Vapautunut katsoja, suom. Anna Tuomikoski ja Janne Porttikivi,
Tutkijaliitto, 2016.
SALE NERA
Musta kissa istui lattian
virkaa tekevällä
lankulla tarkkaillen
levollisesti ympäristöä;
se vakuutti seesteisellä
olemuksellaan, että tämä
ei ollut mikä tahansa
talo, vaan tämä talo oli koti –
kissan koti. Koko tienoo,
rakennuksineen kaikkineen,
oli kissojen
aikaansaannosta. Ihmiset täällä olivat vain
kissojen suopeuden
tähden, kissojen tahdosta
pitämässä talot
lämpiminä ja hyvin varustettuina,
että nämä patalaiskat
kissat voisivat viettää ylellistä
elämäänsä ilman että
turhat ajatukset vaivaisivat
niiden uneliaina
nuokkuvia päitä.
Joki oli tulvillaan
virtaavaa hyistä vettä;
se kohisi raivoisasti
sillan alla, syöksyi läpi
pajuryteikön ja päätyi
lopulta pyörteisenä
aaltoilevaan laajaan
suvantoon. Joen toisella
rannalla oli muutamia
punaisia taloja, joiden
savupiipuista nousi
ohutta savua. Kesä ja sen
aurinkoon taotut muistot
olivat kadonneet yhtä
yllättävästi kuin ne
olivat ilmestyneetkin. Oli
koittanut ensimmäinen
syksy tässä tiettömässä
maailmankolkassa. Vihdoin
polkupyörää taluttava
hahmo ilmestyi polun
päähän kauppakassia ja
pitkävartista harjaa
kantaen. Kissa hyrähti
käyntiin – se hallitsi
tilanteen täysin.
– SJT (1983)
Tarkoittaisiko arkielämässä tuo tyhjällä katseella tietoisuutta etsimättäkään edes-näkeminen sitä turvallisuutta, joka auttaa pystyä elämään rauhassa ymmärtämättä, että ydinpommien laukeaminen on napin painalluksen päässä tai luulemaan, että ilmastonmuutos on jätteidemme kierrätyksen varassa tai että voi toivoa jotain mukavaa, kun maapallon ihmisten yön tunnelmavaloiksi tarkoitetuista tähdistä yksi ”putoaa”?
VastaaPoistaTai että elämme, liikumme ja syömme kehomme jossain kohtaa sisältävän tunneaistimme impulssien kautta tuntematta oikeasti ollenkaan tätä kaksikätistä ja kaksijalkaista muottiamme, jossa asumme? Eikö usein, kun joku yllättävän käänteen jälkeen ”herää” -käytä sanoja:”Nyt mun silmäni vasta aukes tälle ja tuolle asialle” – ja sekin on vain osa mysteeriä, joka kokoajallisesti on ja varmaan niin on hyväkin olla kaiken tekemisen ja olemisen suhteen.
Ehkäpä tämä "tyhjän silmän katse" on vastamyrkkyä sille fenomenologian perusteesille, että me näemme aina kaiken joksikin. Ehrenzweigin mukaan tyhjä silmä ei tee tarkkoja huomioita eikä kohdenna katsetta mihinkään nimenomaiseen kohteeseen. Kaikki nähty virtaa nimeämättä ohi ikään kuin ihmeen kaltaisena. Kohteen nimeämisen mukana sille määräytyy paikka ja ominaisuudet, samalla se muuttuu näkymättömäksi. Toisinaan suorastaan järkyttyy havaitessaan (oudossa valaistuksessa tai lyötyään päänsä kamanaan) uudelleen tuollaisen vuosikausiksi tiedostuksestaan hukkaamansa "olion".
VastaaPoistaI like This Kollage wery much. Than you mister Zepposen ''Selällään".
VastaaPoista